All by grace

0
294

Begin mei 2018 verscheen de debuut CD van Helena Maria getiteld ‘All by grace’. Ze is een zangeres en songwriter met een gevarieerd muziekaal verleden. Deze CD is ontstaan uit een verlangen om zelf haar liederen te zingen. Het zijn 10 verschillende Engelstalige liederen over licht en donker over geloven in Gods goedheid en genade met aandacht voor menselijk lijden. Ze denkt dat in de muziek en in haar liederen Gods liefde schuilgaat die overtuigend is en die verlost. Bedoeld om harten te raken. Hoe komt dit tot uitdrukking?

Gebruikte instrumenten: akoestische en elektrische gitaren, basgitaar, cello, viool, drum, synthesizer en piano.

Het eerste nummer ‘Ready’ (to wash your feet) begeleidt door piano, synthesizer, violen en drum gaat over de wereld die grote noden kent, maar die alleen de Here Jezus tegemoet kan komen. Het nummer ‘I am life’ wordt begeleidt met gitaar, synthesizer en mondharmonica. Het gaat erover dat de Heer leven, vrede en licht is als het donker is. Hij haalt de gelovige door de strijd. ‘After dark’ (comes the light) is een country-style nummer dat wordt begeleid met banjo en trommel. Het ziet uit naar betere tijden. Een van de beste nummers van deze CD is ‘Rise up’ begeleid door piano, viool en syntheziser. Het gaat over een vrouw die de Here Jezus ontmoet en tegen wie Hij zegt dat de op moet staan. Het nummer ‘Not one night’ begeleidt door gitaar, bas, drum en synthesizer is een heel swingend rocknummer. Er is geen nacht dat God niet bereikbaar is. Vanuit zijn volmaakte liefde is altijd te putten. Het beste nummer van deze CD is waarschijnlijk ‘Be still’. Het is in elk geval het langste op deze CD. De muziek komt van een synthesizer, drum, piano en viool. De tekst laat weten dat als er stormen komen – ook onverwachte – dat dan Gods kind tot Hem roept. Het is dan alsof Hij dat niet hoort. Maar als God zegt ‘Weest stil’, dan wordt duidelijk dat God bij Zijn kind is. Het nummer ‘Come closer’ begeleidt door gitaren gaat over de uitnodiging van de Heer om nader te komen. Dan zal Hij centraal komen te staan en alles geven wat nodig is. De titelsong ‘All by grace’ is een soulnummer gespeeld op een orgel en gitaar. Het gaat over Johannes 8:1-11; de vrijspraak door de Here Jezus van de overspelige vrouw. Het rocknummer ‘This love’ hoort tot de beste van deze CD en wordt begeleid door drum en elektrische gitaar. Zijn liefde eindigt de zoektocht, want die liefde overtuigt. De CD sluit af met ‘I believe’ begeleid door orgelmuziek, synthesizer, drum en background vocals. Het gaat over bekering tot God en het leren geloven in Gods liefde.

Dit is over het algemeen rustige, indringende en afwisselende worship over liefde, rust en hoop die raakt. Hopelijk zullen er nog meer zulke Cd’s verschijnen. Een aanrader.

Helena Maria. All by grace
Helena Maria Music, 2018