Amazing grace

0
190

Slavernij is een onderwerp waarover in de Bijbel regelmatig wordt gesproken. Het was immers een ‘normale’ instelling in de oudheid. De toenmalige samenleving werd er ook volledig van afhankelijk.

Tegenwoordig wordt het terecht gezien als iets verwerpelijks, omdat het in verband staat met racisme, uitbuiting, vrijheidsberoving en mishandeling. Het is in veel landen officieel verboden. Dat betekent echter niet dat slavernij en varianten daarop niet meer bestaat. Volgens sommigen is het nu zelfs erger dan ooit tevoren. Dit zegt iets heel negatiefs over de mensheid. Toch hebben mensen betrokken bij slavernij soms een bijzondere ervaring opgedaan met God. Sommige gelovigen voelden zich verplicht iets tegen slavernij te doen. De film Freedom toont een waargebeurd verhaal over de ontsnapping van de slaaf Samuel Woodward en zijn gezin van een plantage in de (Verenigde Staten), maar ook van de kapitein van een slavenschip.

Twee verhalen in één
Samuel Woodward (Cuba Gooding Jr (Selma)) weet in 1856 met zijn gezin te ontsnappen van de Monroe plantage in Virginia. Aanvankelijk wil hij niets meer van het geloof in God horen, totdat zijn moeder hem tijdens hun vlucht vertelt over zijn overgrootvader. Hij werd zo’n honderd jaar eerder, in 1748, vanuit West-Afrika op een slavenschip naar de VS gebracht. Kapitein ervan was de Engelsman John Newton (1725-1807) die later Anglicaans geestelijke werd en de schrijver van het bekende lied ‘Amazing grace’. In de film wordt geregeld heen en weer gesprongen in de tijd, zodat uiteindelijk blijkt hoe de familie-Bijbel van de Woodwards in hun bezit was gekomen.

Hoofdverhaal
Centraal in de film staat de ontsnappingstocht van de familie Woodward, die daarbij werd geholpen door leden van een geheim netwerk die de ‘Underground Railroad’ werd genoemd. De leden van dat netwerk waren veelal vrome christenen, zoals Quakers. Zij brachten slaven vanuit de VS naar Canada (Engeland) waar toen de slavernij al was afgeschaft. De tocht was op zichzelf al heel gevaarlijk, maar de dreiging neemt nog toe als de eigenaar van de Monroe plantage een groep opspoorders achter hen aan stuurt. Deze staan onder leiding van de beruchte slavenjager Plimpton (William Sadler (Ironman 3)) die hun al snel op de hielen zit. Zullen de Woodwards uiteindelijk de vrijheid bereiken?

Deze indrukwekkende, spannende en professionele film toont opnieuw allerlei facetten van de wordingsgeschiedenis van de VS en hoe dit samenging met de grote verdrukking van de slavernij. Het geeft een realistisch en confronterend beeld van die wereld. Deze film heeft twee verhalen door elkaar heen. Dat vergt wel wat van de kijker. Even wennen is ook dat er in deze film geregeld gezongen wordt, hoewel het geen musical is. Christenen hebben een belangrijke rol in deze film, maar God en geloof staat niet op de voorgrond. Wat wel op de voorgrond staat is de bestrijding van slavernij. Dat maakt de film geschikt voor een heel groot publiek. Een aanrader.

Freedom
Two men, 100 years apart, united by amazing grace
2017