Geschenken uit de tuin van God

0
225

De subtitel van dit boek is ‘Gezond en gelukkig leven met essentiële oliën’. In dit boek neemt Jolande de lezer mee op een reis door de Bijbel en laat ze zien waar door de hele Bijbelse geschiedenis olie en geuren een belangrijke rol hebben gespeeld.

Tekst: Rineke Peterson

Priesters en koningen werden met olie gezalfd, in de priesterdienst werd wierook gebruikt om Gods tegenwoordigheid te kunnen ervaren, Jezus werd gezalfd met nardusolie en met mirre als voorbereiding op Zijn begrafenis, het hele boek Hooglied staat vol met verwijzingen naar oliën en geuren. Al lezende verbaasde ik mij er over dat het mij nooit zo was opgevallen hoe belangrijk de rol is die God hiervoor heeft weggelegd. Oliën en geuren zijn niet slechts symbolisch, maar hebben ook een praktische werking; wonden genezen door ze te verzachten met olie, het laat het gezicht glanzen. Geuren hebben zo ook hun eigen functie; ze waarschuwen voor gevaar, brengen je in een bepaalde stemming, kunnen herinneringen oproepen.

Oliën en geuren zijn niet een tovermiddel, maar ze kunnen helpen in een herstelproces. Dat laat Jolande heel mooi zien in haar boek. Ze begint haar boek met haar eigen verhaal over het ontdekken van wat God aan geneeskracht in de natuur heeft gelegd. Daarbij geeft ze haar visie op de reguliere geneeskunst in het licht van de Bijbel. Vervolgens gaat ze in op het onderwerp geuren en oliën in de Bijbel, waarna ze een overzicht geeft van 25 verschillende bomen, kruiden en planten en wat hun geneeskrachtige werking ervan is. Ze besluit haar boek met een eenvoudige uitleg over Wie Jezus is. Dat is heel mooi, want het boek is inhoudelijk zo goed en uiterlijk zo mooi, dat je het gerust aan een niet-gelovige kunt geven. Die kan al lezende geraakt worden en vragen krijgen over het geloof in God. Ook maakt ze het boek nog heel praktisch door een hoofdstuk te wijden aan vragen over bidden voor zieken.

Al met al is het een heerlijk boek om ’s avonds op de bank mee weg te kruipen en je in gedachten te laten meenemen door de tuin van God en alles wat Hij daar voor ons heeft ingezet. Het boek leest makkelijk en de lay-out is heel mooi.

Geschenken uit de tuin van God
Jolande Bijl
Destiny Publication