Lichtjes in de mist

0
184

Matthijn dacht aan de lichtjes in de mist die hij zag op weg naar huis komende van een feest. Deze CD past goed bij de najaarstijd waar mensen in Nederland nog wel eens overvallen kunnen worden door dikke mist. Dit is Matthijns zevende CD.

Het openingsnummer ‘Sprong in het duister’ gaat over het loslaten van problemen in plaatst van erover te tobben. Echt veranderen is ook geloven, in plaats van bidden, maar toch hetzelfde blijven doen. In ‘Esther’ benadrukt Matthijn de moed die God haar moet hebben geleerd en heeft aangemoedigd. Esther, dat in het Aramees ‘ster’ betekent, past goed op deze CD over lichtjes. ‘Lichtjes in de mist’, het titelnummer van deze CD, gaat over mist, waaruit Matthijn God karakter van afleidt.

In ‘Wacht maar af’ houdt hij ons voor van ophouden te weten en niet te veel geldingsdrang te willen hebben. Daarmee houden zich er al genoeg bezig. Een mooi nummer om te ‘onthaasten’ en wellicht het beste nummer qua tekst op deze CD. Net als het nummer ‘Esther’ een bemoediging, maar nu persoonlijker. Met het nummer ‘Vrij’ zet hij gedachten neer dat hij niet bang is om een vreemdeling te zijn en af te wijken van de norm.

In ‘Als dit het is’ laat Matthijn weten dat als zijn huidige leven het is, dan is het hem genoeg en neemt afstand van al het andere. Als de telefoon gaat dan laat hij die soms rinkelen. Ze bellen wel terug als het echt belangrijk is. De CD sluit af met het nummer ‘Deze is voor jou’, waarin opnieuw naar voren komt dat je gewoon jezelf moet zijn en niet zoals de wereld vindt dat je moet zijn.

De liedjes op deze CD dingen eerder om waardering van het grote publiek dan van christenen. Hoewel Matthijn vanuit een christelijke achtergrond komt en nog steeds overtuigd christen is, passen zijn teksten goed bij het Nederlandse amicale en relativistische volkskarakter. Maar ook van het type ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’, al ontkent Matthijn het in een van zijn teksten. Zijn teksten en muziekstijl zijn vergelijkbaar met die van Guus Meeuwis. Dit is geen gospel en heeft duidelijk ook geen zendingsdoel. Ze getuigen zelfs van een rebels en nonchalant karakter tegenover de maatschappij of verantwoordelijkheid ervoor, zoals in het nummer ‘Vrij’. Nogal studentikoos liberalisme wat tegenwoordig wordt voorgehouden als norm. De tekst van ‘Lichtjes in de mist’ leidt zaken van Gods karakter af, zoals “Voor mij is Hij een vrouw, waaruit het leven wordt geboren” die in de grondtekst van de Bijbel niet voorkomen. Voor iemand met een christelijke achtergrond is dat een gemiste kans, maar geeft ook een dubbel, onjuist en krom beeld. Maar waarschijnlijk wordt dit juist door sommige christenen bijzonder gewaardeerd en interpreteren het wel ‘christelijk’, maar dat vindt niet iedereen.

Lichtjes in de mist
Matthijn Buwalda
distributie: Evocata, 2016