Meer door minder – maak ruimte om te leven

0
196

Een nieuw verschijnsel in onze Nederlandse samenleving is het zogeheten tiny house: een kleine woning waarin je alleen dat hebt wat je echt nodig hebt om te leven. Aan deze vorm van wonen moest ik denken bij het lezen van het boek van Joshua Becker, Meer door minder. Met als ondertitel: Maak ruimte om te leven.

Door Arjo Sonneveld

Algemeen
In dit boek pleit Becker voor het minimaliseren van bezittingen om op deze wijze meer ruimte te krijgen in je huis en in je hoofd. Daardoor kom je aan écht leven toe: aandacht hebben voor elkaar en voor datgene waar het in ons leven om draait. De auteur is, zo geeft hij aan, in één keer tot minimalisme gekomen, toen hij op een zaterdagmorgen met een grote opruimklus bezig was en hij plotseling inzag dat hij geen tijd had voor zijn zoon die in zijn eentje aan het spelen was. In een half jaar tijd heeft hij de helft van zijn bezittingen weggedaan.

Inhoudelijk
Becker wijst er op, dat minimalisme geen ascese is, maar vrijheid, innerlijke vrede en blijdschap. Als definitie geeft hij: het doelbewust aandacht schenken aan de dingen waaraan we de meeste waarde hechten en het verwijderen van alles wat ons daarvan afleidt.
De auteur gaat in op het consumentisme van onze tijd. Dit consumentisme is een externe zuiging: de marketingstrategieën waarmee producenten ons verleiden tot kopen. Hij spreekt in dezen van het carnaval van het consumentisme, terwijl het internet voor een wereldwijde vlooienmarkt heeft gezorgd. Ook wijst de schrijver ons op de interne druk van materialistische hebzucht in ons leven: vaak voelt bezit als succes, terwijl het de vraag is of dat werkelijk zo is. Becker merkt daarbij op, dat het beter is om minder op spullen in te zetten en meer op mensen. Ook maakt deze levensstijl je vrijgeviger, zo betoogt Becker. Hij propageert het minimalisme als een levensstijl die je gehele leven omvat. Tegelijk geeft hij adviezen hoe je deze levensstijl kunt volhouden, waarbij hij vooral wijst op de wil om het met minder te doen. Een enkele maal verwerkt hij een Bijbelse geschiedenis of tekst in zijn betoog.

Al lezend in dit boek bekroop mij de gedachte dat de auteur wel eens een rommelkont zou kunnen zijn. Dat klopte. Op pagina 90 noemt hij zijn kantoor een puinhoop. Wie van zichzelf gestructureerd is, zal een deel van zijn raadgevingen met een glimlach naast zich neer kunnen leggen. Wie niet weet te beginnen met het opruimen van allerlei spullen in huis, zal menige goede raad vinden. Het boek staat boordevol adviezen, voorbeelden en stappenplannen. Daarmee is dit boek een echt doe-boek: een boek dat vraagt om het gelezene toe te passen, onder andere door middel van experimenten. Het boek is van oorsprong Amerikaans, wat te merken is aan enkele vertaalfoutjes (zo moet huiswerk “werk in huis” zijn). Het Amerikaanse blijkt ook uit de vele voorbeelden. Dit neemt niet weg, dat de hoofdinhoud van het boek in ons land prima past. Het lijkt een praktische toepassing van “de economie van het genoeg” van de Nederlandse economen Bob Goudzwaard en Harry de Lange.

Joshua Becker, Meer door minder
Uitgeverij Kok – Utrecht 2016
208 pagina’s (paperback)