Rustige instrumentale muziek

0
184

De band Rivers and Robots (R&R) komt uit het stadje Salford uit de regio Greater Manchester (Engeland). Hoewel gevormd in 2010 heeft het al vier CD’s uitgegeven. Hun nieuwste, vijfde CD, Still Vol. 1, is er een zonder zang, zoals de titel aangeeft.

De CD bestaat uit 16 rustige instrumentale muzieknummers. De instrumenten van de R&R band zijn: akoestische en elektrische gitaar, synthesizer, keyboard & piano, basgitaar, percussie, violen, cello, trompet en hoorn. De muziek is erg geschikt voor begeleiding bij de aanbidding in samenkomsten of om ‘on the road’ te luisteren.

Het openingsnummer ‘King of my heart’ is een pianomelodie begeleidt door gitaren en violen. Als de drum met een synthesizer zich erbij voegt wordt het een rocknummer. Daarna keert de openingsmelodie op piano weer terug om weer opgevolgd te worden door de drumtune. Dit is een aanbiddingslied. ‘We have overcome’ is een jazzy nummer met een beat. Het doet wat dromerig aan. De korte ‘Interlude 1’ is een soul-achtige nummer op piano. Dit wordt gevolgd door het mooie nummer van gitaren en synthesizer; ‘Good, good Father’. De melodie past goed bij de titel. ‘The lion and the Lamb’ is een goed nummer dat gedragen wordt door een roffelende drumbeat, waarbij op een trompet een jazzy-tune wordt gespeeld begeleidt door elektrische gitaar. Het nummer ‘Majesty’ hoort waarschijnlijk tot de beste van deze mooie CD. Het is een rustige pianomelodie samen met een viool. Dit geeft een gedragen en serene sfeer. Heel passend bij de titel. ‘Boldly approach’ volgt hier meteen op dat opent met dezelfde pianoklanken van het vorige nummer. Steeds meer instrumenten voegen zich erbij waardoor een climax van aanbidding ontstaat. Het eindigt met zachte pianoklanken. Dit is een van de topnummers van deze CD.

Een korte Interlude met cello en viool leidt het nummer ‘I exalt You’ (het bekende ‘Ik verhoog U’) in. Het langste nummer op deze CD. Dan volgt: ‘Be still’ dat pianospel heeft net als Einaudi. ‘I could sing of Your love forever’ is een rocknummer met verschillende gitaren.

Een 3de korte Interlude van kabbelende pianomuziek begeleidt door violen en gitaren leidt tot het rocknummer ‘Saviour of the world’. Waarschijnlijk het beste nummer. Een pakkende melodie op elektrische gitaar ondersteund door andere instrumenten. Het rocknummer ‘Lord let Your glory fall’ opent met hoge klanken snel dat door piano wordt bijgevallen en een roffelende trommel. Daarna volgen andere instrumenten. Een synthesizer speelt de orgelachtige melodie ‘Lord I need You’, waarbij zich later trompet, drum en hoorn voegen. De CD sluit af met het mooie Vangelis-achtige ‘Revelation song’ dat opent met 2 piano’s, waarbij zich een synthesizer voegt en wordt afgesloten met rustig vioolspel.

Dit is een opmerkelijke CD, die de nadruk legt op het stil zijn voor God (Ps 23:2; 37:7). Dat schept ruimte voor persoonlijk gebed, zonder afgeleid te worden door zang. Volume 1 belooft een vervolg. Laten we hopen, want deze CD is een aanrader.

Integrity Music
distributie: Evocata, 2016
c.55 min