Twee boekjes van André F. Troost

0
185

Van de predikant, schrijver en dichter André F. Troost, bekend van zijn (dag)boeken, gedichten en liederen, zijn twee boekjes verschenen: “Wijn bij het water, Medicijn voor een vrolijk hart” en “In goede handen, Medicijn voor eeuwig leven”. In deze medicijnen boekjes schrijft Troost in korte stukjes over een leven in vertrouwen met God en over sterven als een nieuw begin.

Troost schrijft luchtig aan de hand van verhalen, anekdotes, gedichten en beelden. Het zijn boekjes om er even tussen door bij te pakken en een stukje te lezen. Hoewel de opzet luchtig is, is het niet oppervlakkig. Het zijn stukjes die je raken en kunnen bemoedigen. “Wijn bij het water” begint met het advies naar de titel van het boekje: doe geen water bij de wijn, maar doe wijn bij het water. Oftewel: geniet van wat God je geeft. Verder schrijft Troost rondom diverse onderwerpen, zoals muziek, eten, genade, gebed, geluk. De strekking is dat het leven veel rijker is, als God er deel van uitmaakt. Het zijn leuke stukjes om te lezen en ze kunnen je zeker aan het denken zetten.

Het boekje “In goede handen” raakte mij echter meer. Meer dan in “Wijn bij het water” staan de hoofdstukken rond hetzelfde thema: de dood en vooral het leven daarna. Juist door het “daarna” is het geen deprimerend boekje en dat komt zeker ook door de schrijfstijl van Troost. Het boekje is vooral een bemoediging voor hen die met dood te maken hebben, of vanwege een sterfgeval, of als de dood nadert. Maar zoals gezegd is het ook voor iedereen, want hoe lang is het leven? De dood is altijd dichtbij, maar Troost leert ons om niet met angst richting de dood te kijken, maar benadrukt dat voor Gods kinderen de dood een doorgang is naar een nieuw begin. Daarmee bagatelliseert hij de dood niet, want “de dood is de laatste vijand”, maar tegelijk “weet wie het christelijk geloof omarmt, dat de dood niet veel meer is dan een verhuizing”. In het hoofdstukje “Er ligt een man in mijn graf”, beschrijft Troost hoe hij soms bij zijn eigen graf staat: een stukje grond dat hij, met zijn vrouw, gekocht heeft. Op die momenten denkt hij aan Josef van Arimathea, die ook al een eigen graf had. Maar zijn graf was ineens bezet: er lag iemand anders in! Jezus is begraven in onze plaats. Ja, ons lichaam wordt nog begraven, maar ons ‘ik’ mag bij Christus zijn.

Door de schrijfstijl, de vele anekdotes, maar ook de mooi vormgegeven boekjes zijn “Wijn bij het water” en “In goede handen” prettige boekjes om er even tussendoor bij te pakken en een stukje te lezen. Vooral “In goede handen” is een boekje dat je kan raken als het over sterven en eeuwig leven gaat.

Wijn bij het water, Medicijn voor een vrolijk hart
Boekencentrum
Afmetingen: 152 x 153 x 12 mm