Wake Up!

0
216
Eindtijdtheorie revisited; Israël openbaart toekomst christenen
Over Wake Up! Gods profetische kalender in tijdslijnen en feesten

De Hebreeuwse wortels van het christelijke geloof en het Jodendom hebben tegenwoordig grote interesse, maar in een populair boek van Het Zoeklicht, is een poging gedaan deze met de eindtijd in verband te brengen. De nieuwste inzichten van onder andere Joodse Messiaanse leiders, maar ook moderne bronnen, zoals van de NASA, zijn ervoor gebruikt.

Wie dacht dat de evangelische kritiek tegen het instituut Kerk was geluwd, ontdekt in dit boek hoe dit vuur opnieuw wordt aangewakkerd. De Kerk wordt het navolgen van heidense en dan vooral Griekse en Romeinse leringen verweten. Maar ook van het verduisteren en achterhouden van belangrijke geloofszaken, die hebben geleid tot antisemitisme en de vervangingstheorie. De auteurs schrijven hierover met grote stelligheid. Het zijn bekende karakteristieken van de evangelische beweging.
In dit boek staat een bekende, oude evangelische eindtheorie centraal. De auteurs komen echter met een herwaardering daarvan op basis van de ‘schaduwen’ uit het Oude Testament en het rabbinale Jodendom. Het leeuwendeel van dit boek gaat over de schaduwen van de Bijbelse feesten. Deze schaduwen – de Hebreeuwse wortels – zijn tegenover de ‘werkelijkheid van Christus’ gesteld. In het Evangelie zijn ze geopenbaard en door de Here Jezus (gedeeltelijk) vervuld.
Ook op andere manieren, zoals herinterpretatie van Hebreeuwse woorden, woordpatronen, gegevens over maansverduisteringen die samenvallen met Bijbelse feesten, Sjabbatsjaren en Joodse huwelijksgebruiken wordt gesuggereerd dat de Eindtijd elk moment kan beginnen. Richtpunt is de definitieve ‘opname’ van de gemeente in de hemel. Op aarde volgen daarna de Grote Verdrukking en het Messiaanse millennium.

Dit buitengewoon interessante boek heeft opmerkelijke kenmerken die veel belangrijke maar onbeantwoorde vragen creëren. De belangrijksten zijn:
• Niet de Hebreeuwse wortels, maar een oude eindtijdtheorie zijn hoofdonderwerp. De parallellen tussen de ‘schaduwen’ en eindtijdtheorieën worden erg ver doorgedreven en zijn soms verwarrend en tegenstrijdig. De auteurs neigen er ook naar om op Adventistische wijze de eindtijd te willen ‘uitrekenen’. Zo zou de Opname van de Gemeente binnen 20 jaar gebeuren. In het verleden hebben zulke stellingen tot gevaarlijke en ongunstige situaties geleid wanneer die niet uit kwamen.
• Discriminerende Israël visie. Het oude Israël blijft dan wel Gods volk waarin de christelijke geloofsgemeenschap is toegevoegd, maar die laatste wordt door de opname naar de hemel ‘weggegrist’ net voor de grote verdrukking die het oude Israël op aarde moet ondergaan.
• Inconsequente tweewegentheorie. Het rabbinale Jodendom zou meer geïnspireerd zijn dan de christenheid. Het bepaalt in dit boek de Bijbeluitleg en ‘corrigeert’ de christelijke. Maar de auteurs stellen ook dat het Jodendom gedeeltelijk ‘bedekt’ is, hun boek geen Judaïsme leert en dat Jodendom het Nieuwe Verbond verwerpt terwijl het volhard in het Mozaïsche verbond.

Hoewel het er de schijn van heeft, is dit geen boek voor de Messiaanse Beweging, want het is te evangelisch en Torah navolging wordt dus niet geapprecieerd. Jammer is dat er nogal wat onwaarheden, (historische) onjuistheden en herhalingen in staan. Ook hoort in dit ‘dikke’ boek een index, een literatuurlijst en een korte biografie van de auteurs.
Erg nuttig, soms wollig, zijn de voetteksten, die ook literatuurverwijzingen hebben. Het is goed toegankelijk en kan gelovigen, ambtsdragers en theologen, veel nieuwe en diepe inzichten geven.

Naar aanleiding van: A. Lamm en Vanbeckevoort, E., Wake Up! Gods profetische kalender in tijdslijnen en feesten. Het Zoeklicht, Doorn, 2015. 514 pagina’s. € 24,95.

Klik hier om dit boek bij Pelgrimonline te bestellen!