Je kunt alles geloven wat in de Bijbel staat

0
299
De Britse bioloog Philip Bell groeide op als zoon van een dominee. Hij kwam in zijn tienerjaren in aanraking met de evolutietheorie, maar verdedigde het christelijk geloof waarin hij was opgevoed. „Ik had in die tijd geen levend geloof. Het kwartje viel pas op mijn negentiende, toen ik werd geraakt door een preek.”

Philip studeerde biologie en zoölogie aan de universiteit van Wales. „Er waren meteen uitdagingen voor me. Hoe zat het met de miljoenen jaren en onze aapachtige voorouders? Er waren tegenstrijdigheden tussen de Bijbel en de wetenschap. Eerst nam ik aan dat de Bijbel ging over het waarom van ons bestaan, en evolutie over het hoe. Maar vrienden zeiden tegen mij: ‘Philip, je kunt niet een christen zijn en in evolutie geloven.’ Ik dacht bij mezelf: ‘Wat weten zij er nu helemaal van?’ Bedenk wel: in die tijd (1986) waren er nog geen bladen als Weet Magazine,” grapt Philip.

Toch was er een zaadje van twijfel geplant. „Ik begon in te zien dat de argumenten voor evolutie erg zwak waren. Stapsgewijze evolutie kon niet het bestaan van complexe structuren als insectenvleugels verklaren.” Ook de miljoenen overgangsfossielen die er zouden moeten zijn ontbraken, om over het vanzelf ontstaan van het leven nog maar te zwijgen. „Ik begon de Bijbel nauwkeuriger te bestuderen en zag dat. Genesis is geschreven als historie.” Dat kon Philip niet rijmen met de evolutietheorie. „Ik kwam in een geloofscrisis terecht. Die loste ik op door de miljoenen jaren in een ‘tijdgat’ tussen Genesis 1:1 en 1:2 te plaatsen. Later ontdekte ik dat er ook anderen waren die deze ‘hiaattheorie’ hadden bedacht. Dat was voor mij een bevestiging dat ik op de goede weg zat.”

Philip verliet de universiteit als een oude-aardecreationist. Tegenwoordig werkt hij echter voor Creation Ministries International en geeft hij lezingen waarin hij juist een jonge aarde verdedigt. Hoe is dat zo gekomen?

„In 1991 luisterde ik naar een cassettebandje van een creationist en las ik een artikel over dood vóór de zondeval. In de Bijbel is de dood een gevolg van de zondeval.” Maar als je uitgaat van de evolutietheorie is de dood juist het scheppende mechanisme. Philip: „De historische zondeval heb ik altijd geloofd, maar ik heb nog nooit de grote tegenstrijdigheid gezien met miljoenen jaren van evolutie gezien. Zodra ik dat besefte,” – Philip knipt met zijn vingers – „was ik een jonge-aardecreationist. Ik voelde me als Paulus: ineens werden mijn ogen geopend. Je kunt echt alles geloven wat er in de Bijbel staat. De waarheid maakt je werkelijk vrij!”

Bron: WEET Magazine