MAF Nederland wil bijdragen aan de financiering van een digitale cockpit voor de laatste twee vliegtuigen van MAF International die nu nog met een zogenoemde ,analoge’ cockpit rondvliegen. Het gaat om een vliegtuig in Madagaskar en een in Mongolië. MAF Nederland start met een actie voor het toestel in Mongolië.
Voor het ombouwen van de analoge cockpit naar een digitale is per vliegtuig € 158.000 nodig. ,,De Cessna 208 Caravans zijn de werkpaarden van MAF International”, aldus directeur Adri van Geffen van MAF-Nederland. ,,Het zou geweldig zijn als onze Nederlandse achterban ervoor zorgt dat straks al die vliegtuigen voldoen aan het hoogste veiligheidsnormen die er bestaan. Dit wordt een mijlpaal voor de organisatie.”
Tegenwoordig zijn vele moderne vliegtuigen ingericht met een digitale cockpit, waarbij de meters en klokjes zijn vervangen door computerdisplays die meer informatie geven. Zoals plaatsaanduiding en naderend slecht weer allemaal in 1 scherm. Behalve de exacte positie- informatie toont het ook andere vliegtuigen, als langzaam voortkruipende driehoekjes over een computerscherm.
Rembrand Rodenburg uit Rijswijk, tegenwoordig MAF-piloot vanuit Oeganda, is er enthousiast over. Het nieuwe systeem voorkwam bij hem al eens een levensgevaarlijke situatie, toen hij wilde landen in Zuid-Sudan. De luchtverkeersleiding had nauwelijks info en dirigeerde hem in de lucht richting een verkeersvliegtuig vlakbij. Rembrand ontdekte de fout op zijn schermen. Conclusie: ,,Zo’n digitale cockpit verhoogt de vliegveiligheid”
MAF richt zich op mensen die in afgelegen gebieden leven; met vliegtuigen en communicatiemiddelen maakt MAF deze mensen bereikbaar voor hulp en het evangelie. Meer dan 1.000 (hulp)organisaties kunnen dankzij MAF sneller, efficiënter en veiliger hun werk doen. Elke 5 minuten stijgt ergens ter wereld een van de 130 vliegtuigen van de MAF op om te helpen.