‘Dat zal ik jullie nooit aandoen’

0
255

Dit boek van Petra Ferwerda is een eerlijke beschrijving van wat er voorafging aan en gebeurde na de zelfgekozen dood van haar man. Het is een verslag van hoe hun relatie groeide, de depressie die bezit begon te nemen van haar man, wat uiteindelijk resulteerde in een onherroepelijke keuze, waar de schrijfster jarenlang mee heeft geworsteld. Heel duidelijk beschrijft ze het onbegrip van de mensen om haar heen en de eenzaamheid omdat er niemand was met wie ze er openlijk over kon spreken.

Door Rineke Peterson

Zelfmoord is een onderwerp waar we liever niet over spreken. We weten niet wat we er mee aan moeten, wat we ervan moeten vinden en hoe we mensen die ermee geconfronteerd worden kunnen troosten. Daarom gaan we het onderwerp liever uit de weg.

De schrijfster heeft, na jaren van verwerking, samen met God een weg uit haar verdriet gevonden, en met dat wat zij geleerd heeft, wil ze nu ook andere mensen helpen die nadenken over zelfdoding of die een geliefde op deze manier hebben verloren.

Alhoewel het boek makkelijk leesbaar is, vond ik het toch niet prettig om dit boek te lezen. Het onderwerp depressie en zelfdoding komt voor mij heel dichtbij en daar uitgebreider over lezen liet bij mij een naar gevoel achter. Ik zou liever een boek lezen over hoe mensen met God hun depressie overwonnen, want uit eigen ervaring weet ik dat dat heel goed mogelijk is. Maar dit is wel een eerlijk verhaal over hoe iemand het echt heeft ervaren en zij mag daar open over spreken. Ik denk dat dit boek voor iemand die geen ervaring heeft met dit onderwerp prima is om te kunnen begrijpen waar een nabestaande van zelfdoding door heen gaat. Maar iemand die zelf nadenkt over dit onderwerp zou ik dit boek niet adviseren.

Dat zal ik jullie nooit aandoen
Petra Ferwerda
Uitgeverij Majestic Ally