Geloof omgezet in actie

0
610

Slavernij is een gegeven waarmee ook christenen te maken hadden. In de 19de eeuw was het houden van zwarte slaven de gewoonste zaak, maar sommige van hen waren ook christen. De Dvd ‘Het verhaal van Harriet Tubman’ brengt dat in beeld. Hoe is dat gedaan?

Deze Dvd bevat twee films. De hoofdfilm is een tekenfilm van 30 minuten over een deel van het leven van Harriet Tubman (1822-1913) in de Verenigde Staten. Bij deze Engelstalige film kan ondertiteling gekozen worden in Nederlands, Duits, Engels, Frans, Pools en Spaans. De extra film is een circa 17 minuten durende Engelstalige documentaire, Nederlands ondertiteld, over het leven van Harriet Tubman.

Slavernij
Leven in slavernij betekent niet alleen hard en onbetaald werk onder dwang moeten uitvoeren, maar meestal ook leven als uitschot zonder rechten, eigendom van een ander zijn en voortdurende kans lopen ontrukt te worden van familie en vrienden. In het geval van de slavernij van zwarte mensen in de Verenigde Staten van Amerika in de 19de eeuw heerste er ook racisme (zwarten werden door witte mensen gezien als minderwaardig of zelfs niet als mensen). Ze werden meestal gezien als een mensenras dat door God gestraft was (nageslacht van Kanaän) om als uitschot te leven.

Ontsnappingspoging
De tekenfilm begint in 1828. Ze had heel lang gebeden dat God de slaven vrijheid zou geven, maar het bleef steeds uit. Toen Harriet 21 jaar werd zou ze verkocht worden aan een andere meester. Toen wilde ze haar slavenbestaan ontvluchten. Ze werd benaderd door een witte vrouw, die Harriet wees op het bestaan van de zogenoemde ‘Ondergrondse spoorlijn’ om zwarte mensen naar de vrijheid te loodsen. Ze vluchtte weg via deze ‘Spoorlijn’. Meteen werd er een zoekactie op touw gezet om haar terug te vinden. Zou ze haar vrijheid weten te behouden?

Soldier of freedom
De documentaire over het leven van Harriet Tubman begint bij haar geboorte in 1822. Haar doopnaam was Araminta (Minty) Ross. Haar ouders leefden apart omdat ze van verschillende meesters waren. In haar jeugd raakte ze gewond aan haar hoofd, maar werkte gewoon door en kreeg daardoor epileptische aanvallen. Bij zulke aanvallen kreeg ze allerlei visioenen. Ze huwde op 17-jarige leeftijd met John Tubman, ook een slaaf, en nam toen de naam van haar moeder, Harriet, aan. Maar vier jaar later ontvlucht ze haar slavenbestaan.
De documentaire laat haar verdere leven zien tot aan haar dood.

Dit is een dramatisch verhaal over een christin die zich niet langer schikte naar haar ‘lot’. Ze wist niet alleen haar eigen leven te redden, maar ook dat van anderen. Haar levensverhaal inspireert, omdat het getuigt van grote moed en geloof, maar ook van zelfopofferende naastenliefde en maatschappelijke betrokkenheid. Geloof in de praktijk brengen. De tekenfilm is meer geschikt voor kinderen en heeft ook enige humor, maar de documentaire zal een heel breed publiek aanspreken en inspireren. De Dvd wordt aangeraden.

Het verhaal van Harriet Tubman, Transvision, Harderwijk, Uit de serie Fakkeldragers, c.47min, € 5,99, ISBN: 8718868359193.