Mensenlevens belangrijker dan een kerk

0
242

Wat is het belangrijkste in de kerk? Het (wereldwijde) instituut, het gebouw of de lokale gemeenschap? Wat zou de opdracht van de kerk moeten zijn? De juiste leer verkondigen, zelfbehoud of omzien naar (de zwakken in) de ‘gemeenschap’? Daar gaat het over in de op waarheid gebaseerde film ‘All Saints’. Hoe worden deze vragen erin uitgewerkt?

Leeggelopen kerk
All Saints (alle heiligen) is een Anglicaanse kerk in Smyrna, Tennessee (USA). De film begint met de inzegening van een nieuwe Pastor in die kerk. Deze man, Michael Spurlock, was een voormalige papierverkoper. Zijn opdracht in de kerk van All Saints? Het begeleiden van het onttrekken van All Saints van de eredienst en de verkoop ervan. Het aantal kerkleden was immers zo sterk gedaald dat opheffing logisch lijkt. Te meer, omdat er ook een andere kerk vlak in de buurt was, waar wel veel mensen kwamen. Zijn komst valt bij de overgebleven leden van All Saints dus slecht. Ze zien hem eigenlijk als Pastor die nog steeds een verkoper is.

Uit het leven van een Pastor
In deze film wordt kennisgemaakt met een Pastor, die zowel priester is en herder van de lokale gemeenschap. Anders dan in de Rooms-katholieke kerk is hij getrouwd en heeft hij een zoon. Pastor Michael zoekt de mensen op en wil mensen steunen in het proces van het beëindigen van hun kerk. De film laat het gezinsleven van de Pastor zien en de strijd die hij op allerlei gebied voert.

Mensen centraal
Als er vluchtelingen uit Myanmar (Zuidoost-Azië) in zijn kerkdienst verschijnen, geeft dat rumoer. Het zijn mensen van het ‘Karen’ volk die hun land moesten ontvluchten. Tijdens de Britse koloniaalperiode van hun land hadden zij zich aangesloten bij de Anglicaanse kerk. Michael ontvangt ze met open armen en geeft ze onderdak in de kerk. Dan krijgt hun leider Ye Win het idee om op het grote terrein van de kerk Aziatische groenten te verbouwen. Op de eerste plaats om de Karen te kunnen voeden, maar misschien ook om voldoende extra opbrengst te verkrijgen om de kosten voor het voortbestaan van de kerk daarmee te kunnen betalen. De vrouw van Michael richt zich op een zangkoor met de kinderen van de Karen. Deze mensen geven echter al gauw allerlei problemen en dan volgen ook andere tegenslagen. Het ziet ernaar uit dat de kerk toch echt geen toekomst meer heeft … of wel?

Deze professionele en soms humoristische film toont een dramatisch verhaal. Maar ook dat de kerk meer is dan een gebouw of een instituut alleen. Ondanks dat de focus op het ten einde gaan van All Saints is, komt de vraag op wat God belangrijk vindt. Of er vaardige leiders zijn die weten waar het op aan komt. Dit waargebeurde verhaal laat de onverwachte antwoorden daarop zien. Dat het in de kerk eerst om mensenlevens hoort te gaan. Een aanrader.

All Saints
2017, Sony Pictures Home Entertainment B.V., Hilversum
c.104 min.