Tekenfilm over de bekering van John Wesley

0
314
Sommigen richten zich er volledig op God te behagen. Maar dan kan vergeten worden dat geen enkel mens daartoe uit zichzelf in staat is. Toen de Engelse theoloog en predikant John Wesley daarop aangesproken werd veranderde dat zijn leven. Dit is weergegeven in de tekenfilm ‘Het verhaal van John Wesley’. Hoe is dat gedaan?

Recensie door Marco van Putten

Een gelovige vindt de Here Jezus
De film begint als John Wesley 5 jaar oud is en de pastorie van zijn ouders ergens in Engeland brand heeft gevat. Hij wordt op het nippertje gered. God moest een speciale bedoeling met hem hebben. John (1703-1791) ging aan de universiteit van Oxford studeren. Toen hij 23 jaar was werd hij tot priester gewijd in de Anglicaanse kerk. Zes jaar later trok hij met zijn broer naar de Nieuwe Wereld (de latere Verenigde Staten van Amerika). Zij wilden de Indianen en de kolonisten het Evangelie brengen. Maar zeven jaar later keerde hij diep teleurgesteld terug naar Engeland. Zijn missie vond geen voedingsbodem. Op dat punt gaat deze film verder. Zijn broer Charles had hij al eerder naar Londen teruggestuurd omdat hij ernstig ziek was geworden. John zocht hem meteen op. Maar hij trof hem nogal opgewonden aan. Hij had de Heer gevonden! Maar ze waren toch al gelovig?! Zijn broer was in contact gekomen met de Evangelische broeders (Hernhutters). John werd door deze Evangelische broeders uitgenodigd om die avond hun Bijbelstudie bij te wonen. Daarin kwam naar voren dat elke gelovige een persoonlijke relatie met God kon hebben. John werd geraakt door deze boodschap. Hij neemt de Here Jezus aan.

Het Evangelie voor de armen
John ging zijn nieuw gevonden geloof delen in zijn eigen kerk, maar opmerkelijk genoeg wordt dat afgewezen. Toen raadde George Whitfield, een oude schoolkameraad, hem naar de arme werkers op het platte land te gaan. Daar slaat zijn boodschap daarentegen juist wel aan.
Ondertussen leert de kijker twee weeskinderen, Andy & Sarah, kennen die in een mijn werken. Hun baas buit ze uit. Iedereen heeft daar een zwaar leven. Als John daar gaat prediken ziet de baas dat als ongewenste afleiding van het werk. Hij draagt zijn werkers op hem te doden, dan zou hij hen daarvoor goed belonen. Hoe zal het aflopen met John en Andy & Sarah …?

Dvd
Naast het verhaal van John Wesley staan er extra’s op deze Dvd, zoals het Fakkeldragerslied, een preview van allerlei andere tekenfilms van de serie Fakkeldragers.

Dit is een spannende en interessante tekenfilm voor kinderen vanaf zes jaar, maar ook interessant voor volwassenen. Tegenwoordig worden scherpe kanttekeningen gezet bij Wesleys boodschap (Nieuwe Testament als belangrijkste Bijbelinterpretatiesleutel), gerichtheid op persoonlijke beleving en de veronderstelling van de menselijke vrije wil. De film is Engels gesproken met Nederlandse ondertitels. Aanbevolen voor ouders en scholen voor onderwijs over de geschiedenis van de Evangelische Beweging aan kinderen.

Het verhaal van John Wesley. Christian History Institute. Uit de serie ‘De fakkeldragers’. Transvision, c.33 min., € 4,95, ISBN: 8718868359087.