Campagne #prikpositief goed voor honderden ‘positieve acties’

0
362

De campagne #prikpositief gaat vandaag van start met een tweede serie masterclasses. Die gaan over problemen waarmee jongeren te maken hebben als gevolg van de coronacrisis. De op 11 april gelanceerde campagne heeft inmiddels ruim 2000 jongeren bereikt. Ze hebben honderden positieve acties op een digitale kaart geprikt.

#prikpositief daagt jongeren en jongerengroepen uit om in hun omgeving positiviteit te verspreiden. Aanleiding voor de campagne waren berichten dat de coronacrisis grote, negatieve impact heeft op jongeren. Die aanleiding is nog altijd onverminderd voelbaar, aldus Jan Pieter Verweij, directeur van Stichting Chris en Voorkom! “Veel activiteiten die voor de sociale ontwikkeling van jongeren belangrijk zijn, staan nog steeds stil. Wij spreken op onze chat nog altijd veel jongeren die eenzaam, somber of zelf suïcidaal zijn.

In de tweede ronde masterclasses die plaatsvindt tussen 10 en 20 mei, krijgen jongerenwerkers en jeugdleiders een gevarieerd aanbod aan trainingen. Zo worden ze toegerust bij het herkennen en hanteren van problemen als eenzaamheid, moeilijke thuissituaties, concentratieproblemen enzovoort. Het gaat om twee lestrajecten van elk acht trainingen die worden verzorgd door professionals van de verschillende organisaties. De trainingen zijn ook los te volgen en zijn kosteloos. Aanmelding kan via de website van prikpositief.

Onlinecampagne

Mark de Boer, campagneleider van #prikpositief, noemt de actie nu al geslaagd, maar wijst ook op de noodzakelijke onlinecampagne die deze maand van start gaat. “Het enthousiasme van de jongerengroepen is geweldig om te zien. Maar we realiseren ons dat dit maar een klein deel van de realiteit is. Daarom zoeken we via de onlinecampagne ook contact met die jongere die zich niet meer verbonden voelt en met wie het niet goed gaat. Juist voor hem en haar willen we er zijn en waar mogelijk hulp bieden.”

Operatie #prikpositief is een initiatief van het platform #nietalleen, met deelnemende organisaties Jong Protestant, Youth for Christ, MOVE Community, EO BEAM, stichting Chris en Voorkom! en INNOV8 (MissieNederland). De campagne wordt ondersteund door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. (Foto: Youth for Christ.)