Mariamonologen

0
301
Voor het vierde jaar op rij trekt de vrijwel geheel gezongen voorstelling ‘De Mariamonologen’ door het land. Er is grote behoefte aan de onbelichte, strijdbare kant van Maria, zeggen de hoofdrolspeelsters.

Klik hier om de speellijst van de Mariamonologen te zien!

Vluchtend, barend, opvoedend, verlangend, sjouwend. In plaats van een hoog en boven alles verheven godin was Maria een vrouw zoals alle anderen. Zij kwam ook nog eens op voor een betere wereld en zette zich in voor vrouwenrechten. Maria was bovendien een bijzondere inspiratiebron voor haar zoon Jezus.

Deze kijk op de veel aangeroepen, geschilderde en bezongen Maria etaleren zangeressen Elly Zuiderveld, Ineke ter Heege en Elise Mannah in ‘De Mariamonologen’. In de voorstelling van theatergroep De Kern zoeken ze naar de vrouw achter de Heilige Maagd. Wat weten wij van Maria? Valt er meer te vertellen over het jonge meisje uit Nazareth dan het feit dat zij onbevlekt was ontvangen?

Het publiek gaat graag mee in die zoektocht. Protestant of katholiek, gelovig of ongelovig, als kind ga je naar de Mariaschool, hoor je de klanken van het Ave Maria en eet je Mariakaakjes. Hoewel zij wordt aanbeden in kerken, blijft de moeder van Jezus tijdens de religieuze opvoeding juist vaak een onbekende.

Dat gold in elk geval voor Zuiderveld, Ter Heege en Mannah, vertellen ze. “Alleen toen ik klein was, had ik iets met Maria. Ik zag haar als een soort toverfee. Ave Maria, dat klonk als fee Maria”, herinnert Ter Heege zich. “Jaren later ontdekte ik dat Maria is weggemoffeld. In de Bijbel komt ze nauwelijks voor, alleen maar als het jonge meisje dat hoort dat ze de moeder van een redder wordt. Verder wordt er niet veel over haar verteld.”

Geïntrigeerd door haar verborgen wereld las Ter Heege – zij schreef het script – de Lofzang van Maria (uit het Lucas-evangelie), waarin zij net heeft begrepen dat zij zwanger is. Ter Heege: “Maria komt in haar lofzang op voor een betere wereld. Zij zegt dat hij de ‘hebzuchtigen van de troon wil stoten, de kleinen groot zal maken en de honger verdrijven’. Deze kant van Maria, waarbij zij streeft naar een betere samenleving, heeft de rooms-katholieke kerk ontkend.”

Mannah: “Het is het enige stuk in de Bijbel waar Maria duidelijk aan het woord is.”

Zuiderveld: “Maria vertelt hier aan God en aan andere vrouwen: ‘Ik heb ontdekt waarom ik er ben. Ik besef dat ik sterk ben’. Maria was een krachtige joodse vrouw, met een strijdbaarheid die wij vandaag de dag nog steeds nodig hebben. Dat is wel wat anders dan wat er over het algemeen van haar werd gemaakt.”

Mannah: “Dat lieve onschuldige meisje dat op een ezeltje in een stal in Bethlehem terechtkwam.”

Ter Heege: “Dat als kuis en maagdelijk werd weggezet.” De hoofdrolspeelsters vullen elkaar in het gesprek op speelse wijze aan, zoals zij dat ook in het theaterconcert doen. Daarin zingen zij blootsvoets, in lange gewaden en met een sluier om het hoofd, over hun devote kindertijd en hun eerste ervaringen met Maria. Centraal staan ook de latere jaren, waarin zij vragen stellen, iets wat niet altijd op prijs werd gesteld. De vrijheid voor meisjes en vrouwen om zich in kwesties te mogen verdiepen, nieuwsgierig te zijn en niet in hun talenten te worden gekortwiekt: dat is waartoe zij oproepen.