Exodus

0
847

De nieuwste rockgospel Cd van de 6-koppige Nederlandse worshipband Insalvation is getiteld ‘Exodus’. De band werd opgericht in 2006. Hun missie is aanbidding, gerechtigheid en toerusting.

Opmerkelijk is de cover dat de nadruk legt op de letter X van het woord Exodus. Een X kan wijzen op een definitief beëindigen (doorkruisen) wat een exodus (Grieks voor ‘uitgaan’) ook is. Op de achtergrond is de zee te zien die spleet op Gods bevel toen Mozes zijn staf erover uitstrekte. In het bijgeleverde boekje staan de teksten van de liederen.

De Cd opent met het uitbundige nummer ‘We stand together’ gezongen door Jafeth Bekx. Het leger van de Here Jezus heeft liefde als wapen. Niets houdt hen tegen. Zij zijn een, zoals Hij een is. Het stevige rocknummer ‘Lift high His Name’ gezongen door Sifra Bekx roept op om de Naam van Jezus te verhogen. De swingende en stevige titelsong ‘Exodus’ gezongen door Jafeth gaat over de bevrijding van Gods volk uit de slavernij. Op weg naar het beloofde Land. Geldt ook voor christenen. Gemeenschappelijke geschiedenis dus. Het nummer ‘All eyes on You’ gezongen door Jafeth is een rauw rocknummer over het zich richten op God in alle omstandigheden. Hij is de heilige en almachtige. Het nummer ‘Holding on to Your love’ gezongen door Sifra gaat over het vasthouden aan Zijn liefde in strijd. Het rustige rocknummer ‘Await’ eveneens gezongen door Sifra gaat over het in stilte wachten op God en over het sterk zijn in dat wachten. God neemt Zijn tijd. Het rustige worshipnummer ‘Let the heavens be open’ is samen gezongen met Leeland Mooring, de Amerikaanse worship zanger. Het gaat om een vraag aan de Heilige Geest om op te wekken. ‘Banner (only Jesus)’ is een stevig rocknummer gezongen door Jafeth en gaat erover dat alleen de Here Jezus overwinning geeft in strijd. Het rustige rocknummer ‘Power in the blood’ gezongen door Sifra gaat over de kruisiging van de Here Jezus. In het bloed dat Hij gaf is kracht. De Cd sluit af met het nummer ‘You fight for me’ eveneens gezongen door Sifra. Het gaat erover waarop de relatie met God is gebaseerd: weten en niet vergeten wat Hij heeft gedaan.

Dit is een (stevige) gospelrock Cd met inspirerende teksten. De nummers zijn heel gevarieerd. Het accent ligt op Gods bevrijding, leiding en kracht. De Cd past op meerdere wijzen bijzonder bij de Paasverhalen (Uittocht uit Egypte en de kruisiging). Waarschijnlijk zijn de beste nummers: ‘Lift high His Name’, ‘All eyes on You’, ‘Holding on to Your love’ en ‘You fight for me’. Deze Cd is aanbevolen.

Insalvation – Exodus. 2020, Integrity Music, distributie: Ecovata/Neema, c.46 min., € 17,99, ISBN: 0000768729922.