Muziek voor de allerkleinsten

0
373

Muziek voor de allerkleinsten is een gat in de markt. Er is overal wel muziek voor, maar bijna al deze muziek is gericht op volwassenen. Dorie ten Hove heeft een verrassende Cd met 12 (+bonustrack) samengesteld voor baby’s, peuters en kleuters. Dat deed ze samen met Dick Le Mair (bekend van Elly & Rickert), Sieuwke Jager en Daniël Tanate.

Er wordt gebruikt gemaakt van allerlei instrumenten (slagwerk, gitaar, etc.) en verschillende muzieksoorten. De sfeer is ‘warm en geborgen’. In een bijgeleverd boekje staan de zangteksten en Geertje Zijpp maakte er leuke illustraties bij.

Het openingsnummer is ‘Here God liedje’. Op een leuke melodie wordt door Dorie gesteld dat God goed is en dat Hij daarom te prijzen is. Het snelle nummer ‘Wie maakte de koe?’ stelt vragen over allerlei dieren. Centraal staat dat de Heer alle dieren geschapen heeft en dat daarvoor gedankt wordt. In het rustige nummer ‘Bij mij’ stelt Dorie dat de Heer steeds bij het kind is. Het liedje ‘Helpen?’ gaat over verdrietig zijn en dat de Here Jezus dan de armen om het kind slaat. Het Bleugrass nummer ‘Neus en oren’ gaat over door Wie we gevormd zijn en op Wie we lijken.

Na een gesproken inleiding volgt het vrolijke en aanstekelijke leuke liedje ‘Blij met jou!’. Erin wordt bevestigd dat de ouder blij is met het kind. Het lied ‘Eten zegen’ leert een kind te bidden voor het eten. Een belangrijk opvoedkundig nummer op deze Cd.

Het lied ‘Dankliedje’ dankt God, de Vader, voor alles. Daarna volgt het swingende countrynummer ‘Heel groot’ waarin de grootheid van God wordt benoemd en dat wat Hij doet heel goed is. Leuk gezongen. Het ‘Zegenliedje’ is een rustig slaapliedje met herkenningsgeluiden. Het lied ‘Hahahaleluja’ bevestigt dat de Here Jezus goed is. In ‘Prachtig mooi’ wordt het kind in liefde toegezongen. Waarschijnlijk het mooiste nummer op deze Cd.

Het ‘Dankliedje met Lienke’ is de bonustrack waarop Dorie samen met haar dochtertje van 2,5 jaar het eerdere ‘Dankliedje’ zingt. Samen vullen ze allerlei dingen aan waarvoor gedankt mag worden.

Dit is een heel leuke Cd die ouders kan helpen om hun jonkies met (countryachtige) muziek over God te vertellen. Zo wordt van jongsaf muziek aan het woord van God gekoppeld en dat maakt muziek waarbij dat niet gebeurt afwijkend. In de wereld is het precies andersom. Als ouders nalaten hun kinderen met muziek op te voeden, zullen ze later alleen de wereldse invulling kennen. Dat maakt deze Cd dus belangrijk. Maar de Cd is gewoon ook vermakelijk voor de allerkleinsten. De liedteksten zijn ingesteld op jonge kinderen. Dorie heeft een heldere, goed verstaanbare stem en zingt mooi. Mooi is vooral de gitaarbegeleiding. In de titel staat ‘Deel 1’, dus er lijkt meer te komen. Deze Cd wordt van hart aanbevolen.

Hove, D. ten, Here God liedjes. Deel 1. Lieve liedjes voor baby’s, peuters en kleuters. EGP397. 2020, Ecovata, c.22 min., € 9,95, ISBN: 5061977413830.