0
375

Om te lezen, te leren en te leiden
Tim Keller
Uitgeverij Van Wijnen

Klik hier om dit boek online te bestellen!

Tim Keller is vooral bekend van zijn apologetische boeken. Vorig jaar kwam er voor het eerst een bijbelstudieboek van de bekende predikant uit New York uit, over de brief aan de Galaten. Nu is er een soortgelijk boek over Rechters.

Het boek is alles behalve een droog commentaar op een moeilijk Bijbelboek. Keller weet op een heel toegankelijke wijze diepe waarheden en inzichten over te brengen aan zijn lezers. Want als ik eerlijk ben: Rechters (of Richteren) is een boek dat ik niet veel lees. De verhalen over bijvoorbeeld Gideon en Simsom zijn bekend, maar zijn vaak niet het onderwerp van verdere studie. Keller helpt je daarbij in zijn nieuwe boek.

Een belangrijk thema is afgoderij, iets dat veel vaker in de boeken van Keller voorkomt en met name in ‘Namaakgoden’.  Israël, dat steeds verder afdrijft van de Heer, wordt onderdrukt door de volken wiens goden men is gaan vereren. Er komt daarna wel berouw, maar het leidt steeds minder tot echte diepe bekering. Keller laat in mijn ogen heel overtuigend zien dat dit ook een waarschuwing is voor ons en dat ook wij ons voortdurend hebben te bekeren van de afgoden in ons leven en God de eerste plaats moeten geven. Net als in ‘Namaakgoden’ laat hij zien dat afgoden veel verder gaan dan beelden van steen of hout of een bepaalde verslaving, alles wat God weerhoudt van de eerste plaats in je leven is een afgod. Doordat Keller continu een brug weet te slaan tussen de tijd van de rechters en onze tijd, gaat het boek Rechters echt weer voor je leven en wordt het veel meer dan een spannend zondagsschoolverhaal. Ook gaat Keller de moeilijke gedeelten, bijvoorbeeld over Jefta en zijn dochter, niet uit de weg en komt hij met een overtuigende uitleg.

‘Rechters’ is een uitstekend boek om te gebruiken voor persoonlijke studie en stille tijd. Bij dit boek heeft Keller ook een gespreksgids geschreven om Rechters in een bijbelstudiegroep te gebruiken.