Wonderlijk geloofswerk verfilmd

0
412

Het is onvoorstelbaar dat straatkinderen in een christelijk land als uitschot worden behandeld. Toch was dat zo in Engeland aan het begin van de 19de eeuw. De Dvd ‘Het verhaal van George Müller’ gaat over een Duitse emigrant die zich over die kinderen ontfermde. Hoe is dat gedaan?

Deze Dvd bevat twee films. De hoofdfilm is een tekenfilm van 30 minuten over het werk van George Müller onder straatkinderen in de Engelse havenstad Bristol. Bij deze Engelstalige film kan ondertiteling gekozen worden in Nederlands, Duits, Engels, Frans, Pools en Spaans. De extra film is een 60 minuten durende Engelstalige documentaire, Nederlands ondertiteld, over het leven van George Müller.

Weeskinderen in Bristol
De tekenfilm toont het Engelse overheidsbeleid in 1839 waardoor straatkinderen, vaak wees of kinderen van verarmde ouders, van straat werden gehaald en in werkhuizen werden opgevangen. Dit lijkt een oplossing, maar in de werkhuizen waren de omstandigheden ronduit slecht tot erbarmelijk. In het werkhuis in Bristol werden kinderen op brutale wijze uitgebuit en hard behandeld. Ze werden als slaven gebruikt. Werkhuismedewerkers trokken ’s avonds de straten door om nieuwe straatkinderen op te pakken.

Het verhaal gaat over de kleine William die ook in dat werkhuis belandt. De beheerder van het werkhuis, Mr.Grimm, regeert er met harde hand. Verderop in Bristol staat de christelijke missiepost waar George Müller de leiding heeft, bijgestaan door zijn vrouw Mary. Daar gaven ze straatkinderen een ontbijt. Op een dag is de straatjongen Charlie niet voor het ontbijt gekomen. George gaat navraag doen bij Mr.Grimm, maar die stelt dat hij van niets weet. Ook verwijt hij Müller dat het geven van een ontbijt onvoldoende is. Maar George laat het daar niet bij zitten. Hij krijgt het idee een weeshuis op te richten. Het komt in de krant te staan en dan willen de kinderen William en Charlie daarheen. Zouden ze weten te ontsnappen uit het werkhuis? Ondertussen probeert Mr.Grimm er alles aan te doen om George tegen te werken.

Robber of the cruel streets
De documentaire over het leven van George Müller begint in 1821, wanneer hij in een Duitse gevangenis verbleef omdat hij zijn huur niet betaalde. Daar overdacht hij zijn leven. Een verteller gaat naar de plaats waar hij geboren was en neemt de kijker mee door het leven van Müller. Van jongsaf aan, hij was in 1805 ergens in Pruisen geboren, gedroeg hij zich boosaardig, terwijl zijn ouders streng gelovig waren. Zijn vader stuurde hem naar de universiteit van Halle om predikant te worden. Daar komt hij radicaal tot bekering. Hij gaat naar Engeland en raakte er betrokken bij een steeds groter geloofswerk.

Deze Dvd brengt het bijzondere, mooie en wonderlijke geloofswerk in beeld van een bij velen onbekende werker van sociale rechtvaardigheid. De tekenfilm is meer geschikt voor kinderen, maar de documentaire zal een heel breed publiek aanspreken en inspireren. Deze Dvd is een must have.

Het verhaal van George Müller, Transvision, Harderwijk, Uit de serie Fakkeldragers, c.90 min., € 5,99, ISBN: 8718868359186.