Een nieuwe reformatie

0
211
Als je mij zou vragen wat er nodig is voor een nieuwe reformatie, zou ik eerst aarzelen. Ik kan niet in de schaduw staan van al die grote namen in de geschiedenis van de kerk en te snel spreek je met te grote woorden. Bovendien, de kerk is nog steeds voor heel veel mensen een plaats van geloof, liefde en hoop.

Door ds.Henk Poot

Maar als ik wat zou mogen zeggen, dan is het dat we ernst moeten maken met de gaven van de Heilige Geest. Dat is het eerste. De apostel Paulus zegt tegen de christenen in Efeze dat hij dagelijks dankt voor hun geloof en liefde, maar dat hij God ook vraagt of hun ogen geopend worden voor de overweldigende kracht van de opstanding. Wat zou dat de kerk aantrekkelijk maken als we ons daar naar uitstrekten. Het is waar, het blijven gaven en God is soeverein in het schenken ervan. Maar de gemeente is voorbode van het Koninkrijk van Christus en we mogen de gaven proeven van de toekomende eeuw (Hebreeën 6:5).

Israël
Wat ik natuurlijk ook zou noemen is de liefde voor Israël. Dat kan nooit een bijzaak zijn, omdat Israël voor God geen bijzaak is. Voor sommige mensen is Israël een blinde darm. Ze beamen dat Israël erbij hoort maar eigenlijk hebben ze geen idee wat ze ermee moeten. Voor God is Israël Zijn oogappel (Zacharia 2). Wat zou het een zegen brengen als we zouden doen wat de Bijbel ons zegt: bidden om de vrede van Jeruzalem, het terugbrengen van Joden naar hun land en hen zegenen als zij weer eens verguisd worden – en dat laatste zal aanhouden tot aan de jongste dag, zo lang als God door de wereld buiten geworpen wordt.

Aandacht voor God
Het belangrijkste is toch wel dit – en ik denk dat alles ermee samenhangt – dat we in de kerk wat minder bezig zijn met onszelf. En dan bedoel ik de nederigheid van Christus en de liefde voor elkaar, maar allereerst dat we ons meer interesseren voor God en voor Jezus. Dat klinkt natuurlijk vreemd, alsof we dat niet doen. Maar ik denk, dat we soms zo druk zijn met ons eigen heil, onze redding, onze toekomst, dat niet God maar wij in het middelpunt staan. Dan wordt Jezus geprezen alleen om wat Hij voor ons gedaan heeft. En Hij is zoveel groter.

Kijk eens wat de profeten over het werk van de Messias zeggen. Wat leeft er allemaal in het hart van God? Wat houdt Hem bezig, wat zijn Zijn grote daden? Wat raakt Hem, kwetst Hem, waar verlangt Hij naar en wat ontroert Hem? Wat geeft hem vreugde? Een nieuwe reformatie is voor mij een nog veel meer gericht zijn op God. Dan deelt de kerk ook in de roeping van Israël om Gods naam te heiligen en te loven.