Thema Micha Zondag draait dit jaar om schuld of onschuld

0
147

‘ON/OFF Schuldig’ is dit jaar – op 16 oktober – het thema van de Micha Zondag. meteen gevolgd door de vraag: ‘Voel jij je thuis in een schuldig systeem?’ Want dat ‘het systeem’ schuldig is, is voor het Team Micha Nederland geen vraag. 

“Het huidige systeem waarin we ons als Nederlandse christenen bewegen, zorgt voor een gigantische impact op de wereld om ons heen. De manier waarop wij omgaan met de mens en de schepping is niet barmhartig, maar gericht op ons eigen gewin”, aldus Harmen Niemeijer en Lysanne van de Kamp van Micha Nederland.

“Wat moeten we met dat we binnen een systeem leven (en daar misschien zelfs van profiteren) wat niet barmhartig is, wat mensen aan de andere kant van de wereld offert aan de afgoden van een ‘nieuwe collectie’, ‘sale’ en ‘genieten’? In hoeverre ben je schuldig?”

De woorden van de apostel Paulus in Romeinen 3:23-24 zijn gekozen als basis voor de komende Micha Zondag: Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost.

De verzen reiken verder dan persoonlijke verlossing. Ze zijn de “bevrijdende boodschap van genade gekoppeld aan een opdracht om rechtvaardig te leven, om samen te bouwen aan Gods koninkrijk.” Niemeijer en Van de Kamp: “Wat betekent het dat we als rechtvaardige zijn aangenomen? Hoe ziet het leven van een rechtvaardige eruit? Daar gaan we deze Micha Zondag mee aan de slag.”

Pakket
Voor Micha Zondag is een pakket beschikbaar dat onder meer bestaat uit preekschetsen, een leespreek en gespreksvragen.  De preekschetsen zijn verzorgd door Alain Verheij, Reinier Sonneveld en Sam Janse. De leespreek is geschreven door Mira de Boer (Tearfund). Het kerkenpakket is gratis te downloaden via www.michazondag.nl en biedt handvatten voor iedere gemeente om op eigen wijze invulling te geven aan de Micha Zondag.

Foto: Pixabay/Pixource