3xM lanceert in Japan campagne met evangelie via sociale media

0
218

Media-zendingsorganisatie 3xM uit Amersfoort is in Japan van start gegaan met een bijzonder project om een boodschap van hoop en liefde te brengen. Daaraan ging een periode van tien jaar vasten, bidden en ingangen zoeken voor de grootste onbereikte bevolkingsgroep ter wereld vooraf.

“Tien jaar geleden, terwijl ik een tijd met God doorbracht, zei Hij onverwachts tegen mij: Japan, en het zal tien jaar duren”, zo vertelt 3xM-directeur Martien Timmer. Evangelisatie in Japan is al eeuwen een uitdaging. Voor Japanners is het moeilijk te geloven dat er één God is die alles heeft gemaakt. De druk van de sociale omgeving en vanuit de familie is groot om aan het traditionele Japanse gedachtegoed en de cultuur – sterk beïnvloed door het shinto-boeddhisme – vast te houden.

In 2012 reisde Timmer voor het eerst naar Japan. Jarenlang was het onmogelijk om de juiste partner te vinden. Ondertussen hield Timmer vast aan het woord dat God tot hem gesproken had. “Het was ook niet niets. Er zijn grote culturele verschillen die je moet overbruggen om in Japan te kunnen werken. Het is een moderne, maar zeer complexe samenleving waarin je mensen wilt bereiken.

3xM werkt in toenemende mate met sociale media en dat is voor Japan een steeds serieuzere optie. Timmer: “Twee jaar geleden hebben we een nieuw plan geschreven en hebben we oude contacten daarvoor weer benaderd. Bij een van hen is toen een zaadje geplant en daaruit zijn we verder gegaan. Het resulteerde in het pilotproject dat nu onder de Japanners van start is gegaan. Het is een social media annex discipelschapstraject voor de periode van een jaar. Onze lokale partner geeft het traject vorm volgens Japanse normen en waarden.”

“Door onze sociale media-expertise en kennis op het gebied van discipelschap samen te voegen met de kennis en kunde van de lokale partner ontstaat een vruchtbare samenwerking. Deze formule is in vrijwel elk van onze projectlanden een succes”, aldus Timmer. “We zijn dankbaar dat wat God tien jaar geleden tegen ons sprak, in vervulling kan gaan. We hebben veel vertrouwen in deze partner en zijn benieuwd naar wat God onder het Japanse volk gaat doen.”

Thuisbrengen
3xM (More Message in the Media) brengt ruim veertig jaar het evangelie via radio en tv, en tegenwoordig door moderne media internet en mobieltjes, in moeilijk bereikbare landen zoals Afghanistan, Pakistan, Bangladesh, Thailand, Somalië en regio’s als West-Afrika en Centraal-Azië. Drie miljard mensen hebben nog nooit van Jezus Christus gehoord. 3xM wil voor 2030 een miljoen mensen via moderne media geestelijk thuisbrengen.

Foto: Een torii, een traditioneel Japans bouwwerk, dat doorgaans de toegang is naar een shinto-heiligdom. Japanners beschouwen zichzelf doorgaans niet als religieus, maar boeddhistische uitingen en rituelen zijn sterk in de cultuur aanwezig. © Pixbay/Marina Sonne