Japanse kunst inspireert Adrian Snell

0
111

De Japanse kunst Kintsugi inspireerde de Britse muzikant Adrian Snell tot het maken van niet één, maar zelfs drie albums. Aan deze trilogie werkte hij de afgelopen vijf jaren. Hij verzamelde verhalen van over de hele wereld en deelt zijn eigen ervaringen als muziektherapeut. Het is het grootste werk dat hij in zijn bijna vijftigjarige carrière heeft afgerond. In oktober deed hij Nederland aan tijdens zijn najaarstour. Op 17 december komt hij terug voor een kerstconcert in de Basiliek in Veenendaal. Hij speelt met Frank van Essen, Luca Gente en Rineke de Wit repertoire uit zijn hele loopbaan dat aansluit op het Kerstfeest.

Als er een vaas breekt, lijmen beoefenaars van de Japanse kunst Kintsugi deze aan elkaar met gouden poeder. Het resultaat is vaak mooier dan het origineel. “Toen ik van die kunstvorm hoorde, was ik meteen enthousiast over de gedachte erachter”, zei Adrian Snell onlangs in een interview in het Nederlands Dagblad. Hij vertelde dat hij gelooft dat God alles van ons kan gebruiken in Zijn plan; het goede, het slechte en ook het lelijke. “Vanaf dat moment voelde het alsof alles wat ik schreef, paste bij deze gedachte.” Op de drie albums staan veel instrumentale nummers en de solo pianostukken. “Ik zie de pianogedeelten als de gouden lijnen van de Kintsugi-kunstvorm.” Snell gebruikte voor de opnames zijn 19e eeuwse Blüthner-piano.

Kerst en Pasen
Adrian Snells eerste opname, ‘Fireflake’, komt uit 1975. Er staan een aantal nummers op die het Paasverhaal vertellen. Deze liederen vormen later de basis voor zijn muziekstuk ‘The Passion’. Op ‘Fireflake’ speelt Adrian Snell voornamelijk piano en akoestische gitaar. In de loop van de jaren kwamen er steeds meer instrumenten bij en werden zijn composities complexer. In zijn muziek zijn verschillende stijlen terug te vinden van klassiek tot progressieve rock en pop. Hij heeft veel muziek uitgebracht die het Kerst- en Paasverhaal belicht en bracht een aantal albums uit over Jeruzalem onder de noemer ‘City Of Peace’.
Ook op zijn nieuwe werk ‘Kintsugi, The Art of Precious Scars’ ontbreken liederen over Pasen en Kerst niet. ‘God Forsaken’ op het tweede deel van de trilogie gaat over Jezus’ gebed in Gethsemane. In ‘Come Soon’ op het laatste album is de 15e eeuwse melodie van ‘O Come, O Come Emmanuel’ verwerkt.

Verhalen als basis
Verhalen vormen voor Adrian Snell vaak een inspiratiebron voor muziek. Hij heeft ook gedichten van kinderen verwerkt in zijn muziek. Dit is bijvoorbeeld te horen in ‘The Cry, A Requiem For A Lost Child’.  ‘Song Of An Exile’ bevat gedichten van joodse kinderen die geschreven zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op het eerste album van de trilogie staat ‘Meet Me On The Broken Brigde’. Het lied vertelt het aangrijpende verhaal van een Chinees echtpaar dat hun pasgeboren meisje noodgedwongen als vondeling achterlaat. In het mandje zit een brief met de tekst dat ze over tien jaar naar de gebroken brug gaan en hopen haar daar weer te zien.

Video’s
Op het album staan ook persoonlijke verhalen bijvoorbeeld dat van Adrian Snells moeder die verpleegster was en eens een vrouw in nood in Kenya kon helpen bij een bevalling langs de weg naar de hoofdstad Nairobi.
Met zijn warme, gevoelige stem vertolkt Snell deze verhalen op een indrukwekkende wijze.
Bij sommige verhalen heeft hij een video opgenomen. Deze filmpjes zijn te bekijken op een speciale website: https://www.adrian-snell.com/kintsugi-videos

Het album ‘Kintsugi, The Art of Precious Scars’ is in Nederland verkrijgbaar via NEEMA. https://www.neema.nl/product/kintsugi-the-art-of-precious-scars-3cd/  
Meer over het kerstconcert op 17 december is te vinden op de website van de Basiliek in Veenendaal: https://basiliekveenendaal.nl/agenda/kerstconcert-adrian-snell