Door Johan Th. Bos
Ruim vijf jaar (in mei 2016) zit hij nu op de bok van wat voorheen Evangelische Alliantie (EA) heette. Directe aanleiding voor naamsverandering naar MissieNederland: fusie van EA met Evangelische Zendings Alliantie. Het werd tijdelijk EA-EZA. Geen aanduiding om lang mee door te gaan, beseften de fusiepartners. Zou de koepel doorgaan als EA?
“We hebben lang geworsteld met die naamgeving”, vertelt Wessels in zijn werkkamer te Driebergen. Dat gelijkgestemden internationaal overal Evangelische Alliantie heten, een titel die ook in de wereldwijde koepel van EA’s terug doorklinkt (World Evangelical Alliance), is volgens hem niet juist. Hij verwijst onder meer naar Afrika en Scandinavië, waar ook andere benamingen zijn gekozen. In Nederland niet al te gemakkelijk van de term evangelisch afstappen, had ook te maken met geschiedenis. “De evangelische beweging was ook een verzetsbeweging. Tegen vrijzinnigheid vooral, maar ook wel een beetje gericht tegen reformatorische kerken. Daar kwam bijvoorbeeld de Evangelische Omroep uit voort. Er is over wat nou wel en niet evangelisch is in Nederland een zekere spraakverwarring ontstaan. Het werd een eng begrip, maar dat was niet de oorsprong. De beweging komt in ons land in feite voort uit het Reveil. En aan de wieg van de EA stonden in 1979 mensen als prof. Van Bemmel.”
Wessels noemt vijf kenmerken van de evangelische geloofsvisie: Jezus Christus centraal stellen, autoriteit van de Bijbel, nadruk op persoonlijk geloof, gebed en zending. Vooral dat laatste klinkt door in de naam van MissieNederland. “De Kerk is geroepen om het Evangelie bekend te maken”, weet hij. Zelf was Wessels achttien jaar lang zendeling in Botswana.
Ondanks de kenmerken bestaan er tussen bij Missie Nederland aangesloten kerken en organisaties wel verschillen. Men denkt bijvoorbeeld niet gelijk over doop, opname van de Gemeente, duizend jarig (vrede)rijk van Christus en de gaven van de Heilige Geest. Om maar wat te noemen.
Breder
De organisatie heeft zich in Nederland verbreed, geeft Wessels toe. En er is tegenwoordig zelfs samenwerking met de bij de Wereldraad aangesloten Raad van Kerken, in het verleden door evangelicals volkomen genegeerd of bestreden, wegens de daarin ook vertegenwoordigde vrijzinnigheid, zoals in de vorm van de Remonstrantse Broederschap (‘we weten dankzij de theologische wetenschap dat de Bijbel mensenwerk is’). Heel de oecumene werd in evangelische kring van die opvattingen beticht. Een voorbeeld van resultaat van contact met de RvK is volgens hem de nu gezamenlijke Week van Gebed.
Wessels: “Binnen de Raad van Kerken vind je nu een evangelische stroming. De Raad neemt eigenlijk een veel evangelischer houding aan dan voorheen. Je kunt zeggen dat de oecumenische beweging evangelischer werd en de evangelische volwassener en oecumenischer. Juist als evangelische christenen willen we de verantwoordelijkheid nemen om het licht van Christus te laten schijnen in deze wereld. Wij horen daar niet bij, maar staan er wel midden in.”
Wegens dat laatste is Wessels ook betrokken bij de christelijke Micha beweging, die – net als seculiere organisaties, maar naar eigen zeggen op basis van evangelische motieven – geconstateerde ongerechtigheid en verslechtering van het milieu (zoals de opwarming van de aarde) aan de kaak stelt.
En als de aarde, zoals chiliasten in de achterban van MissieNederland geloven, toch nog minstens duizend bestaat?
“Als het nog duizend jaren verder gaat, zou dat komen door Gods ingrijpen, niet door ons”. Wat christenen volgens hem niet ontslaat van de plicht ook voor deze oude schepping van God op te komen. “En deze aarde lijdt nu aan de rol die het rijke westen altijd speelde.” Wat niets afdoet aan zijn overtuiging dat er ooit een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komt.
Licht
Tegenwoordig is de vluchtelingenstroom naar Europa, inclusief Nederland, een uitgelezen kans voor gelovigen om lichtend Licht te zijn, meent Wessels. De afwerende houding van veel christenen valt hem tegen. Hij schreef er een vlammend betoog over in het magazine ‘IDEAZ’ (spreek uit: Aidiez) van de organisatie, een titel waarin de EA-naam nog steeds doorklinkt. Angst is de belangrijkste reden om tegen de immigratie te zijn, constateert hij. Dat de politiek, een nu voornamelijk seculiere Nederlandse samenleving vertegenwoordigend, zich overwegend verzet tegen de komst van vreemdelingen kan men verwachten. Maar dat christenen meehuilen, zit hem dwars.
“Ik vind dat christenen een totaal ander geluid moeten laten horen. Anders dan dat van de liberale massa. Dat mis ik teveel. Dit raakt mij ontzettend,” zegt Wessels. Hoewel zelf actief in de ChristenUnie vreest hij dat ook christen politici hun oor een beetje naar de vrees voor islamieten laten hangen. “Blijkbaar laten zij zich teveel meeslepen door hun kiezers in plaats van door wat de Here Jezus heeft gezegd.” Hij verwijst naar Diens uitspraken over gevangenen en hongerenden, in wie zich de Messias presenteert. Hun gebrek aan gastvrijheid moeten gelovigen in zijn visie ooit verantwoorden voor Christus’ troon. “Dan zal Hij zeggen: Je zocht me niet op in de gevangenis en toen Ik hongerig, na een verwoestende tocht, naar je toe kwam gaf je mij niets te eten.”
Bomgordel
In zijn artikel schreef Wessels dat men zou kunnen antwoorden niet zeker te weten of de ‘vermomde’ Christus een bomgordel droeg. Maar angst behoort geen argument te zijn voor wie Hem volgt, verzucht hij. “De enige echte angst die er zou moeten zijn is die voor de hel. Voor de toorn van God.”
Intussen volgen islamieten volgens veel Bijbelgetrouwe gelovigen het spoor van de duivel. Wessels: “Maar zij zijn zelf niet de duivel. Wij gaan ook rosse buurten in om het Evangelie te verkondigen. God geeft een kans om ongelovigen met het Evangelie te bereiken. Dat is iets anders dan hekken plaatsen. Wij moeten een profetisch geluid laten horen.”
Onder Angela Merkels motto ‘wir schaffen das’ de eindeloze stroom niets in de weg leggen dus?
Wessels: “Dat is iets anders. Er zou veel meer diplomatiek verkeer moeten worden ingezet. Dat is de enige manier, politiek gezien, om dit op te lossen. De landen waar zij nu uit komen, veiliger maken.”
Hij heeft geen goed woord over voor Geert Wilders, wiens achterban ook evangelische christenen telt. Sommigen van hen klommen in de PVV zelfs op om haar in Brussel of Den Haag te vertegenwoordigen. Zij delen kennelijk met Wilders hun vrees voor de islam. En constateren dat er steeds meer moskeeën in Nederland komen, terwijl kerken dicht gaan. Wessels ziet wel de waarde van kerken als monumenten, maar daarin niet de voortgang van het Evangelie. “Ik was laatst in de Domkerk, met dat prachtige orgel. Dan kom je onder de indruk. Geweldig. Maar vaak zijn kerken ook onpraktische gebouwen. Je kunt er geen jeugdwerk doen, hebt te weinig zalen. Ik denk dat er meer huiskerken gaan komen. Zo is de christelijke beweging ook begonnen.”
Move van God
Hij ziet niet alleen christelijk fanatisme tegen islamieten, maar ook ándere actie. “Ik spreek met mijn achterban en zie dat velen daarin vluchtelingen gastvrij de hand reiken. Ik beschouw het als een positieve move van God mensen hier te brengen, die wij in hun eigen landen niet bereiken. Hij zegt: ‘Jullie willen of kunnen niet daarheen? Dan breng ik de mensen wel naar jullie.’ Vluchtelingen zijn door hun eigen mensen hun land uit gegooid. Natuurlijk zitten in de islam elementen van de antichrist, zoals in elke godsdienst waarin Christus niet centraal staat. De duivel houdt mensen, die ik onderscheid van hun religie, van God af. In iedere zondaar speelt de antichrist een rol. Die zondaar moeten wij door Woord en daad winnen voor Christus.”
Hij vraagt zich af of de islam, gevolgd door 5% van de Nederlandse bevolking, de grootste vijand is, nu 86% niet meer in een persoonlijke God gelooft en goeddeels openlijk atheïst of agnost is.
Wessels: “Waar praat je over? Is benadrukken van islamitisch gevaar geen gevecht tegen windmolens? We moeten veel banger zijn voor al die seculiere liberale humanisten. Het extremisme van mensen als Pechtold is op de langere duur veel gevaarlijker voor ons als evangelische christenen, dan die paar moslim extremisten. Die krijgen nooit politieke macht, seculiere atheïsten hebben die al. D66 en PVV zijn veel gevaarlijker dan de islam.”
Welvaart
Niet alleen met de visie van de PVV en D66 is hij het oneens. Ook de VVD hoeft zijn steun niet te verwachten. Hij ergert zich aan de opmerking van VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra dat vluchtelingen de Nederlandse welvaart aantasten. “Dat heeft mij ontzettend gegriefd. Daar kan ik als christen absoluut niet achter staan. Ik zal nooit VVD stemmen. Maar ook de kerken zijn behept met dat liberaal-seculiere denken. Dat zit mij heel hoog. Er wordt in Den Haag sterk geluisterd naar wat men in het land zegt. Maar voor ons geldt: Zoek eerst het koninkrijk van God. Helaas heb ik ook christen politici andere dingen horen zeggen, die te maken hebben met protectionisme van onze rijkdom.”
Dat is naar zijn mening in Bijbelse zin niet realistisch. Christenen behoren er volgens hem ánders in te staan. Hij vertelt het verhaal over de man uit Syrië, die op een gammele boot vluchtte en onderweg zoveel hulp van christenen kreeg, evenals eenmaal aan de wal, dat hij tot geloof in de Here Jezus kwam. Hij zag dat de islam in feite geen liefde biedt.
Wessels: “Zijlstra brengt scheiding tussen haves and have nots. Als wij liefde uitdelen, krijgen wij die niet altijd terug. Christus zei: ‘Ik breng jullie het zwaard. Ze zullen jullie haten en verdrukken’ En wij zeggen: ‘Dat pikken wij niet’. Dat is niet het Evangelie verkondigen. Ik heb respect voor Syrische christenen die, ondanks alles in hun land blijven en getuigen. Als het in Nederland zo’n puinhoop was als daar, zou ik misschien ook naar een ander land vluchten.”
In de hoop daar broeders en zuster tegen te komen…
===========================================
Dromen over zout
In Woord en daad het Evangelie verkondigen, gemeenten stichten en discipelen maken is de passie van drs. Jan Wessels (55, getrouwd, vier kinderen). Hij is predikant van de Christelijk Gereformeerde Bethelkerk in Veenendaal en preekt nog geregeld. Wessels studeerde theologie in Apeldoorn en haalde zijn Masters aan de Noord West Universiteit in Potchefstroom (Zuid-Afrika). “Mijn droom is dat op een dag de Kerk in Nederland weer een zout, licht en niet te verbergen stad op de berg zal zijn”, zegt hij. Hij heeft talloze kerkelijke activiteiten op zijn naam staan, variërend van adviseur van de deputaten voor evangelisatie in zijn denominatie tot het opzetten van toerusting in Botswana. Wessels was in dat land zendeling en kerkplanter, predikant in diverse Nederlandse gemeenten en koordirigent. Hij heeft zich beziggehouden met kerkmuziek en speelt orgel. In 2010 werd hij directeur van MissieNederland.