Strijd om overleving

0
327
Stel dat je een hardloper bent die betrokken raakt bij de Tweede Wereldoorlog en verzeilt raakt in een Jappenkamp. Dat is wat Louis Zamperini overkwam en dit waargebeurde verhaal is verfilmd. De Dvd ‘Unbroken’ laat zijn strijd voor overleving, doorzettingsvermogen en verlossing zien. Hoe is dat gedaan?

B-24 bommerwerper
Louis, bijgenaamd Louie (Jack O’Connell), is tijdens de Tweede Wereldoorlog gestationeerd op Hawaï. Hij is de officier die verantwoordelijk is om bommen op Japanse doelen te werpen vanuit een B-24 bommenwerper, bijgenaamd ‘De vliegende doodskist’. De film begint als hij, met een groep andere bommenwerpers, op weg is naar een doel in Japan. Hun missie slaagt, maar ze keren niet zonder ‘kleerscheuren’ terug op hun basis. Tijdens deze vlucht krijgt Louie een ‘flashback’ uit zijn jeugd.

Zijn jeugd
Hij leefde in een gelukkig gezin, maar was aan het afglijden. Hij raakte steeds meer betrokken bij allerlei misdaad. Dan vraagt zijn broer Pete om, net als hem, zich toe te leggen op hardlopen. Dat slaat zo goed aan dat hij Amerika vertegenwoordigt op de Olympische Spelen in Berlijn (1936).

De crash
Ook op Hawaï neemt Louie tijd op te trainen. Maar dan krijgen ze een bevel om uit te gaan om een bommenwerper van hun kameraden op te zoeken. Onderweg erheen krijgen ze ernstige problemen met hun gerepareerde B-24. Ze storten neer in zee. Door geluk weten drie bemanningsleden, waaronder Louie, de crash te overleven. Ze verblijven meer dan een maand in een rubberboot op de Gele Zee. Louie zweert dat als hij dit overleefd hij zijn leven aan God zal geven. Dat zal nog moeilijk worden …

Japans gevangenkamp
Na 47 dagen worden ze gevonden door een Japans oorlogsschip. Ze worden gevangen genomen en naar een gevangenkamp gebracht vlakbij Tokyo. Het is zomer 1943. In het kamp heerst een terreur van de kampleiding, maar de commandant Mutsuhiro Watanabe (Miyavi) heeft het special op Louie gemunt. Het wordt winter, maar ondertussen krijgen de gevangen in de gaten dat Japan zwaar te lijden heeft van Amerikaanse bombardementen en hun opmars.

Dwangarbeid
In de winter van 1944 wordt hun kamp ontruimd en komen ze in een scheepswerf terecht waar ze zwaar dwangarbeid moeten verrichten. Ook richt Watanabe, die ook hier commandant is, zich opnieuw speciaal tegen Louie. Het wordt steeds zwarter in zijn leven. Hoe zal dit aflopen …?

Dit professionele oorlogsdrama, geregisseerd door Angelina Jolie, is heel goed geacteerd en begeleidt door mooie muziek. Het is de voorloper van de in 2019 uitgekomen film ‘Path to redemption’. Er is veel rust in deze film, maar het verhaal is heel meeslepend. De film sluit af met een stukje documentaire materiaal over hoe Louie zijn belofte inlost en zijn leven wijdt aan God. Getoond wordt hoe hij dat gedaan heeft. Deze Dvd is een aanrader.

Unbroken: A World War II story of survival, resilience and redemption. 2015, Universal Pictures Benelux, Amsterdam, c.137 min, € 9,99, 2750038632381.