Vluggertjes

0
334
“Vluggertjes” is een boekje voor (christelijke) jongeren over liefde en seksualiteit. Het is geschreven door Ruth Tanghe en Ruben Vlot, beide jongerenwerkers bij een kerkelijke organisatie. Diverse thema’s rondom seksualiteit komen aan bod, onder meer: verkering, zelfbevrediging, eigen beeld en porno. Aan de hand van vragen willen de auteurs jongeren over deze onderwerpen na laten denken, zonder zelf direct antwoorden te geven.

Door Klaas Kuyper

Jongeren komen steeds vroeger in aanraking met seks, door onze huidige maatschappij wordt het al jong opgedrongen. De schrijvers willen met dit boekje handvatten geven om jongeren een mening te laten vormen rondom seksualiteit. Dat doen ze door per hoofdstuk een thema te behandelen aan de hand van vragen.

“Vluggertjes” is een dun boekje van 72 bladzijden en de antwoorden zijn kort en bondig. Er verschijnen meer boekjes over dit onderwerp voor jongeren, zeker ook voor de christelijke jongeren, om jongeren vanuit christelijk perspectief iets mee te geven over seksualiteit. Maar “vluggertjes” is niet een voorlichtingsboekje over bloemetjes en bijtjes, het gaat niet over hoe het werkt. Het gaat over zaken rondom seks waar jongeren mee te maken krijgen en het wil hen hierin helpen om keuzes te maken. De schrijvers willen niet de antwoorden geven, maar jongeren helpen antwoorden te vinden, zonder moralistisch te zijn. Zoals ze zelf zeggen willen ze geen kant en klare oplossingen bieden. Inderdaad lees je bijna nergens dit mag wel, of dit mag niet. Wel wordt hier en daar een advies gegeven, zoals bij porno kijken, dat is iets wat je niet moet doen. Maar verder willen Ruben en Ruth vooral jongeren bewust maken over de keuzes die ze moeten maken rondom seksualiteit.

Wat mij opvalt in dit boekje is dat de vraag of seks alleen voor in het huwelijk bedoeld is en tot hoever je voor het huwelijk mag gaan, niet of nauwelijks aan bod komt. Wel komt een thema als ‘trouw’ aan bod en wordt in het hoofdstuk “Grenzen aangeven” benadrukt dat je niet over je eigen grens moet gaan. Dat deze vraag niet behandeld wordt heeft met het voorgaande te maken: de schrijvers willen geen antwoorden geven over wat wel en niet mag. Maar moet deze vraag dan maar genegeerd worden? De vraag hoever je mag gaan voor het huwelijk is ook vandaag toch nog actueel? Het lijkt haast alsof het vanzelfsprekend is dat het gebeurd. Wat mij betreft zouden de schrijvers, dat kan zonder moraliserend te zijn, vraagtekens mogen zetten bij de vanzelfsprekendheid van seks in de maatschappij van vandaag.

Wel maakt het boekje de lezer bewust van de vraag hoe ver je wilt gaan. Het laat je nadenken over de grenzen die je wilt stellen en handhaven. Maar Ruth en Ruben zetten je ook aan het denken over je zelfbeeld, over hoe zeker je bent van jezelf. Dit is een belangrijk aspect in het bepalen van je eigen grenzen. Ook sexting, het delen van naaktfoto’s via je telefoon, komt aan bod: doe je dat zomaar?

Al met al is het een goed boekje om tieners aan het denken te zetten en bewust te maken over thema’s rond seksualiteit. Een aanrader voor jongeren die in meer of mindere mate worstelen met deze vragen. Maar ook ouders kunnen er zeker van leren, bijvoorbeeld door niet gelijk met antwoorden klaar te staan, maar hun kroost te begeleiden in het leren keuzes te maken.

Vluggertjes
Ruth Tanghe en Ruben Vlot
Uitgever: Jes!