Bijbeldag: De Bijbel spreekt

0
209
Op 30 april wordt in Antwerpen voor de zeventigste keer de jaarlijkse Bijbeldag gehouden. Het is voor Vlaanderen een unieke ontmoeting van evangelische en reformatorische christenen. In de loop van de tijd is de vorm veranderd, maar is het doel hetzelfde gebleven.

In de voormiddag verzorgt Jeff Fountain van het Schuman Center en Jeugd met een Opdracht de prediking en hij zal het hebben over de Bijbel als bron. In de namiddag is het de beurt aan BEZ-directeur Kurt Maeyens die stilstaat bij het onderwerp ‘Leven vanuit de bron’.

Wat zegt de Bijbel en wat heeft dat vandaag in onze maatschappij te betekenen? We vroegen het aan Wout van Wijngaarden, voorzitter van het Bijbeldagcomité.
“We gaan er van uit dat de Bijbel de bron is voor ons leven en dat we uit die bron kunnen leven. De Bijbel is een geweldig boek, maar wat doen we er mee?

Een van onze grote zorgen is dat we in veel kerken zien dat mensen het heel fijn vinden gered te zijn, maar dat er zo weinig mensen zijn die leven met de Here God. Mensen die anderen vergeven, die bereid zijn de laagste plaats in te nemen, die een zegen voor hun omgeving zijn, die de vrucht van de Geest dragen. We zouden een diepe eerbied moeten hebben voor God, de Schepper”.

Maar als mensen gered zijn, dan zitten ze toch goed voor eeuwig?
Wout: “Zo’n houding is eigenlijk oneerlijk. Ik ben al 42 jaar getrouwd en sinds ons huwelijk wonen we bij elkaar en hebben we elkaar diep beïnvloed. We hebben met elkaar gecommuniceerd. Soms duurde het jaren voordat we op elkaar afgestemd waren. Maar nu kennen we elkaar. Zo vind ik het ook niet eerlijk dat mensen zeggen: ik ben gered, maar tegelijk niet in een relatie met God leven. Dat is zoiets als een huwelijksfeest houden en dan in je eigen huis blijven wonen”.

In de relatie met God spelen de woorden die Hij gesproken heeft een belangrijke rol. De Bijbeldag wil de mensen op het belang van Gods Woord wijzen. Daarbij ligt de nadruk op het feit dat de Bijbel figuurlijk en letterlijk waar is: “Wij houden veel van de Bijbel en wij geloven dat de Bijbel van kaft tot kaft Gods Woord is, geïnspireerd door de Heilige Geest. Dat is ook wat de verschillende kerkelijke stromingen verbindt. Er zijn ook verschillen, maar we vinden elkaar in het fundament van de Bijbel en hoe we over de Bijbel denken”.

Maar de maatschappij denkt toch heel anders over de Bijbel dan bijvoorbeeld de evangelische christenen?
Wout: “Daarom moeten de mensen ook des te meer beseffen dat we in cruciale tijden leven, waarin er miljoenen woorden over ons worden heen gestort. De rijkdom van de Bijbel is vaak verborgen, het is als het manna in de woestijn dat gezocht en opgeraapt moet worden. Er is discipline nodig om te luisteren naar Gods Woord”.

In de folder voor de komende Bijbeldag staat als inleiding: “Bij elke stap vooruit van de wetenschap is God verder in de verdrukking gebracht”. Steeds meer wil onze maatschappij God en Zijn Woord naar de kantlijn duwen. Daarom zijn we zeer blij dat we dit jaar voor de 70° keer de Bijbeldag mogen houden. Door al die jaren heeft de Bijbel gesproken. De boodschap is nog even sterk, ook als de maatschappij alle gezag van Gods openbaring van zich af wil schudden”. Blijkbaar raakt de stem van de Bijbel in onze maatschappij meer en meer in de verdrukking…
“Het probleem is dat de tegenstem compleet wordt geweerd uit de media. Er zijn grote wetenschappers die – op grond van dezelfde feiten – tot de conclusie komen dat de Bijbel waar is. De Big Bang theorie gelooft dat er een begin is en de Bijbel zegt dat er een begin is. De een vult dat in met evolutie, maar de ander houdt het op schepping. In Genesis zien we dat God telkens zegt: Er zij … God spreekt dus en wij geloven dat Gods spreken alles in gang heeft gezet. Hebreeën 11 zegt ook zo prachtig, dat door het Woord alles is ontstaan, maar het is de vraag in welk plaatje je alle ontdekkingen die er gedaan zijn plaatst. Als je in God gelooft, krijg je inderdaad een heel ander plaatje …”

Is er een compromis mogelijk tussen wetenschap en Bijbel?
“Wetenschap is fantastisch als wetenschap goed bedreven wordt. Dan zal God er door verheerlijkt worden. Er is in principe geen kloof tussen wetenschap en de Bijbel, maar er is wel een enorme kloof tussen gelovigen en ongelovigen”. Wout is er van overtuigd dat het grootste verschil niet ligt in de bewijzen die voor bepaalde theorieën gevonden worden maar in het feit of men wel of niet in God gelooft. De grote wetenschappers hebben veel geld uitgegeven om buitenaards leven te vinden en Wout vindt dat onzinnig: “Het enige doel is om te bewijzen dat God niet bestaat”.
 
In de ogen van veel mensen is geloven op zich belangrijker geworden dan de boodschap van de Bijbel. Daarbij ligt de nadruk dan vooral op het beleven en veel minder op het bestuderen van Gods Woord. De maatschappelijke tendens van meer beleven en minder bestuderen is een fenomeen dat ook aan de christenen niet voorbijgaat. En draait het bij het geloven ook niet in de eerste plaats om wat je ervan ervaart? Wout van Wijngaarden nuanceert dit: “Geloof is een pijpleiding. Je moet altijd kijken met welke bron die verbonden is. Geloof moet gebaseerd zijn op Gods Woord, dat is onze bron. Er bestaat heel veel geloof in allerlei dingen, maar de meeste de mensen onderzoeken de bron niet. Onze bron is de eeuwige, onveranderlijke en enige God”.

Dat is wel een exclusieve opstelling …
“De Bijbeldag is een getuigenis van christenen, die in Jezus geloven als de Heer die is opgestaan. Hij heeft gezegd: ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven’. Daar heeft Hij ook iets aan toegevoegd: ‘Niemand komt tot de vader dan door Mij’. Dat is inderdaad heel exclusief”.
 
Van Wijngaarden is van mening dat de christelijke boodschap uniek is. Hij is het er dus niet mee eens dat de wereld beter wordt als de godsdiensten beter overeenkomen. In die zin is het thema van de Bijbeldag nogal radicaal: er wordt uitgegaan van een God die spreekt door de Bijbel. Gods Woord is waarheid. Het klinkt wellicht radicaal voor veel mensen, maar Wout heeft niet echt problemen met radicaal zijn – zolang dat op een positieve manier gebeurt: “We hopen van harte dat de christenen radicaliseren, want als een christen radicaliseert, dan gaat hij meer op Christus lijken. Dat is een zegen voor de wereld. Dat betekent vergeving, liefde, aanvaarding. Radicaal leven met Jezus is nooit iemand vernederen, honen of doodschieten. Het betekent altijd zelf willen lijden voor de grote waarden die Hij gegeven heeft om een ander tot zegen te zijn. Als wij reageren op haat, dan moet dat met liefde zijn en met intens gebed. Onze overheid zou best wel eens een dag van gebed mogen uitroepen, zoals dat vroeger wel eens gebeurde”.

Tot nader orde heeft de regering nog geen gebedsdag uitgeroepen, maar wie de Bijbel wil laten spreken en samen met andere christenen wil bidden is van harte welkom op de Bijbeldag in Parkspoor Noord, Damplein 32, 2060 Antwerpen. In tegenstelling tot andere jaren gaat de dag niet door op 1 mei (omdat het een zondag is), maar op de dag ervoor, 30 april.

Meer info: www.bijbeldag.be