Muziek is een geschenk van God

0
302
“Wees vol van de heilige Geest. Spreek veel met elkaar over de Heer en zing psalmen, lofliederen en geestelijke liederen. Zing met uw hele hart voor de Heer.” Efese 5: 19.

Door Marrie van der Feen

Christenen worden geadviseerd om veel over de Heer te spreken en te zingen voor Hem. Ook buiten het christendom wordt gezongen. Denk maar aan strijdliederen, klaagzangen, volkszang, popsongs, opera’s, musicals e.a. Wij kennen allemaal de invloed van liefdesliedjes. Er is muziek zoals de Mattheus Passion, die ons diep in onze ziel kan raken.

Filmmaker en ontwikkelaar Pim Giel zegt het als volgt:

“Muziek beïnvloedt je stemming, gedrag en emoties. Mooi om van te genieten. Maar we kunnen muziek ook benutten, bijvoorbeeld in zorg en welzijn. Want samen muziek maken en beleven helpt ook bij contact leggen en vertrouwen ontwikkelen.”

Daarom organiseren stichting Aprisco en stichting Petra o.a. muziekprojecten in de sloppenwijken van Rio de Janeiro. Hierboven ziet u een foto van activiteiten in Brazilië door Pauline de Vet, Mark, Richard en Marrie van der Feen.

Muziek is multifunctioneel
Behalve entertainment is het een therapeutisch hulpmiddel om kinderen tot ontwikkeling te brengen, maar muziek kan ook ingezet worden voor mensen met depressie, ptss, burnout, dementie e.d. De neuropsycholoog professor Erik Scherder wijst op de positieve invloed van muziek op de hersenen.

Hij schrijft: “Kinderen die muziekles krijgen van hun 6de tot 9de jaar blijken over de hele linie beter te presteren. We weten uit onderzoek dat de verbinding tussen hun beide hersenhelften dikker wordt door het musiceren. Linker- en rechterhelft werken beter samen, wat het brein van deze kinderen flexibeler maakt.”

Alleen al deze wetenschap zou er toe moeten leiden, dat alle kinderen tussen 6 en 9 jaar muziek mogen leren maken! Volgens Scherder hoef je niet persé muzikaal te zijn, als je maar muziek maakt. Het maakt me blij te weten, dat de kinderen in onze kerk al van jongs af aan met muziek bezig zijn door te zingen voor de Heer. Het maakt God blij, maar het is ook erg goed voor de ontwikkeling van de kinderen.

Scherder: “Muziek grijpt in op de diepste structuren van het brein. Het is een psychofysiologisch (oer)mechanisme van de mens en het hele brein doet mee, dat is nou net het unieke van muziek. Bij de meeste andere gedragingen zijn veel minder gebieden tegelijk actief. Naar muziek luisteren activeert al aardig wat breingebieden tegelijkertijd, maar muziek spelen nog meer, omdat dan ook de motorische en visuele delen van het brein meedoen. De meeste breingebieden die actief zijn bij zowel muziek beluisteren als maken, liggen ver uit elkaar. De zenuwbanen ertussen moeten grote afstanden afleggen en dat maakt deze breinsystemen tot de meest complexe die we hebben. Het zijn juist deze complexe systemen die de meeste stimulatie veroorzaken. Dit maakt muziek zo goed voor de hersenen, want hoe meer stimulatie het brein ontvangt, hoe beter het in conditie blijft.”

Muziek is dus ook goed voor mensen met dementie of andere stoornissen
Hoogleraar vaktherapie Susan Hooren vertelt hoe een parkinsonpatiënt door muziek zijn natuurlijke loopritme kon hervinden. En neurologisch muziektherapeute Evelien Mescher beschrijft hoe een vrouw na een hersenbloeding waardoor ze haar spraakvermogen verloor, haar lievelingslied kon meezingen toen dat werd ingezet. Dit heeft te maken met de afstand tussen het spraak- en het zangcentrum in de hersenen. Als het zangcentrum nog in tact is, kan men via zang het brein helpen een nieuw netwerk aan te leggen om weer te spreken.

Tegenwoordig wil men, dat mensen met dementie zolang mogelijk thuis blijven. Het inzetten van muziek is een van de middelen om contact te maken en te houden met de patiënt al is het door samen bekende liedjes te zingen. Het geeft tegelijkertijd kwaliteit aan het leven. Muziek kan een getraumatiseerd mens helpen om weer te voelen, nadat dit jarenlang was geblokkeerd.

Mark speelde voor een ernstig getraumatiseerde vrouw op de piano, waardoor ze zo geraakt werd dat ze kon huilen, wat ze al 40 jaar lang niet meer kon. Muziektherapeut van Goor werkte met getraumatiseerde kinderen in een vluchtelingenkamp en zag hoe de kinderen emotioneel opknapten door muziek en begonnen te  vertellen wat ze hadden meegemaakt. Er waren kinderen, die hun gevoelens uitten met behulp van muziekinstrumenten. Ze mochten een poosje zo hard mogelijk op een (gedempte) trommel slaan of huilend op snaren tokkelen. Andere kinderen zongen over wat ze hadden gezien en beleefd met door henzelf gemaakte teksten. Muziek kan stress verminderen, rust en acceptatie stimuleren. Muziek geeft mogelijkheden om gevoelens te reguleren.