Romeinen 1,1-17

0
197
Het plan is opgevat om via de site www.uitdaging.nl Bijbelstudies aan te bieden. Dit wil zeggen teksten na slaan, lezen, herlezen met als doel groeien in geloof en geloofskennis.

Kort iets over mijzelf. Ik ben NGK predikant en ik studeerde theologie aan de ETF in België.
Ik ben geboren in Urk, (25 maart 1950) ben Noordzeevisser geweest, werd als visser van mensen geroepen. Mijn bediening is begonnen in België in het kader van de B.E.Z. (een jaarteam in Herentals 1975-1976). Ik heb de Bijbelschool in Heverlee afgerond in 1979 en daarna de ETF in 1986. Ik ben 12 jaar Voorganger geweest in Joure in een zelfstandige gemeente en preek nu nog regelmatig in kerken van NGK; ongeveer 15 jaar door heel Nederland heen.
Ik ben getrouwd en vader van twee volwassen zonen die in Nijmegen en Utrecht een W.O. volgen respectievelijk in de Filosofie en Wiskunde.

Het is de bedoeling dat de brief aan de Romeinen per hoofdstuk en per vers/perikoop of per groter gedeelte wordt doorgewandeld, het een en ander hangt af van de inhoud van de verzen in het hoofdstuk. Ik volg in deze studie het Boek (ISBN 978-90-484-30987) en de Brief van Paulus aan de Romeinen, Drs. A. ten Napel Freemusketeers, Zoetermeer 2013 www.freemusketeers.nl. Voor dit boek zijn meerdere commentaren geraadpleegd; Zie de beroemde serie van dr. M. Lloy-Jones uitgegeven door de Banner of Truth.

drs. A. ten Napel

Een korte inleiding op de brief aan de Romeinen

Romeinen hoofdstuk 1 Rm.1,1a Paulus een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel… Rm.1,7a Aan allen die te Rome zijn…

Paulus schrijft een brief aan de gemeente die hij nog nooit heeft gezien. Hij heeft deze niet gesticht, heeft deze nog nooit met een bezoek vereerd. Hij wil dit trouwens wel heel graag.
Sla eens op, Rm 1,13. Hij schrijft dat Hij de gemeente graag wil bezoeken, maar steeds is verhinderd. Het doel van de apostel is om ook te Rome Jezus te prediken; zie Rm. 1,16.17
In Rm. 15, 22-24 legt de apostel uit waarom hij zo vaak verhinderd is, hij heeft zelfs het plan opgevat om naar Spanje te reizen en wil via Rome deze reis maken. Handelingen 27 en 28 verhalen wanneer Paulus naar Rome gaat en in welke omstandigheden. Als gevangene die terecht mag staan voor de keizer. De Here Jezus heeft hem tussendoor nog bemoedigd (Hd. 27,22-24) en op deze manier wordt zijn verlangen werkelijkheid.

Opmerking: Paulus is een bidder, zijn brieven laten dat uitgebreid zien. Hij heeft gebeden om naar Rome te mogen en God verhoort zijn gebed. De apostel heeft de manier waarop niet voorzien.
Een les voor ons is: Gods wil is vaak anders dan wij plannen, toch mogen we plannen maken en deze plannen met God in gebed bespreken! Een vraag: zijn we als Gods kind bereid Zijn verhoring te aanvaarden?

Rome is in Paulus’ dagen een stad met een miljoen inwoners, de hoofdstad van een wereldrijk. Er woont een rijke bovenlaag. Er wonen Joden, armen en vooral slaven. De gemeente komt samen in 2 huiskringen en bestaat grotendeels uit heidenen, maar ook zijn er Joodse leden; zie Rm. 16,3.5.
Prisca en Aquila zijn als echtpaar Joden en tentenmakers die de apostel in Corinthe in Hd. 18 tegenkomt. Zij lijken een leidende functie in de gemeente te hebben en zijn dus uit Corinthe weer naar Rome teruggekeerd.

Wie is Paulus? Hij is een ex-Farizeeër, en is opgevoed aan de voeten van Gamaliël.
De apostel zegt van zichzelf dat hij een Farizeeër is en iemand die naar wettelijke maatstaven bijna volmaakt is; zie Filip.3, 4-6; Hd. 22.26.
Elders stelt hij dat hij het als Farizeeër beter doet dan zijn leeftijdsgenoten en hij meent zelfs de gemeente van Jezus te moeten vervolgen en doet dat grondig; zie Hd. 8,1-3. Handelingen 9 vertelt dat hij zelfs met brieven en volmachten van de Joods raad naar Damascus vertrekt, om daar de gemeente te verwoesten. Hij noemt zich de minste van de apostelen en de grootste van de zondaren want hij heeft de gemeente van God vervolgd. Hij bewaart de kleren van de beulen welke Stefanus stenigen.
Galaten 2, 18 laat een aspect van deze vervolging zien: het feit dat hij van vervolger van de gemeente een stichter en bouwer van de gemeente is geworden bewijst dat hij zondaar is.
Paulus schrijft de brief aan de gemeente te Rome rond AD 57- 58 en deze is vanuit Achaje verstuurd. De apostel welke verwacht Rome te bezoeken stuurt de brief aan de gemeente om dit bezoek voor te bereiden.
In Rm, 15, 14.15 zegt hij dat de gemeente best in staat is elkaar te onderwijzen, maar dat hij, Paulus, vrijmoedig heeft geschreven om de herinnering levendig te houden.

Opmerking: Christelijk leven is een leven uit genade! Dit leven staat haaks op de zonde en verafschuwt de zonde in al zijn verschijningsvormen. We zien hier dezelfde tegenstelling als in Efeze 5, 18 Bedrink u niet aan wijn, Wordt vervuld met de Geest. Een leven zonder de vervulling met de Geest is een verkwist leven. Het woord bandeloosheid is in het Grieks hetzelfde als het woord dat Lukas in hoofdstuk 15, 13 (verkwist ) gebruikt.

Rm. 1,16.17 is een kerntekst in de Romeinenbrief. Een tekst die velen heeft aangesproken; Augustinus, Luther, Wesley om er een paar te noemen.
“Want ik schaam mij niet voor het evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek. Want de gerechtigheid van God wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven staat: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.”
Deze verzen mogen worden opgevat als een soort korte inhoud welke vaak op de achterkant van een boek staat.
Paulus werkt in zijn brief het evangelie uit, vanaf de zonde tot het leven uit genade en geloof toe.
Hij doet dit in Rm. 1,18- 8, 39. Hij heeft in de bovenstaande tekst nog een opmerking gemaakt: Eerst de Jood en dan de Griek. Rm. 9-11 is daarom een verhandeling van de apostel der heidenen om inzicht te geven in de verharding maar ook in de bekering van Israël
Rm. 12, 1-15,13 zijn de pastorale adviezen van de apostelen, terwijl Rm. 15,14-16, 27 de slotopmerkingen en de groeten verwoorden.
Verdere invulling van deze ruime indelingen komen in de behandeling van de verdere tekst wel aan de orde.

Een paar opmerkingen over Rm. 1,16.17 Paulus citeert Hb. 2, 4 om te laten zien dat hij zich niet voor het evangelie schaamt. De boodschap die hij brengt is Gods kracht tot behoud ( het Griekse woord bergt ons woord dynamiet in zich, maar kan ook een recept betekenen, zoals de dokter voorschrijft).
De boodschap houdt in rechtvaardigmaking (Rm. 3, 21 f.f.) en leven uit genade ( Rm. 5, 1.2).
De boodschap is dwaas in de ogen van mensen (1Cor. 1,18.19) maar wijs in Gods ogen.

Het kruis van Christus ( Col. 2,12-15) heeft gezegevierd over de satan, heeft de weg tot vergeving van zonden open gemaakt, geeft vrede met God.

Opmerking: De tekst wordt in het vervolg verder uitgewerkt deze studie wordt besloten met een vraag: Leeft u al als een rechtvaardige, bent u al door geloof gerechtvaardigd, bent u daarom verzoend met God en zijn uw zonden van verleden, heden en toekomst vergeven?

Paulus zegt op een andere plaats Dit wetende de schrik van de Here smeken wij u laat u met God verzoenen! Hij schrijft dit aan gemeenteleden. Hij die geen zonde heeft gekend is voor u tot zonde gemaakt. Het doel, dat wij bekleed zouden worden met de gerechtigheid van Christus.

Tot de volgende keer

Joure 13 maart 2015