Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd

0
196
‘Met dit boek wil ik aantonen dat de leer van de kinderdoop een grote dwaling is, die heel veel mensen afgehouden heeft van bekering en wedergeboorte.’ Hendrik Schipper

Recensie: Rineke Peterson

In de inleiding is de schrijver heel duidelijk over zijn standpunt: de leer van de kinderdoop is een dwaalleer. In dit boek toon Schipper aan dat het niet de grootdoop is die van de laatste eeuwen is, maar dat dat de kinderdoop is. De grootdoop is van alle tijden, van de eerste pinksterdag tot nu toe, en het is de kinderdoop die later door de katholieke kerk is ingesteld.

In het eerste deel gaat de schrijver uitvoerig in op de verschillen in leer tussen kinderdoop en geloofsdoop. Hij bespreekt onder andere de Bijbelse verbonden en de verbondstheologie.

Het tweede deel behandelt de argumenten van kinderdopers en deze worden structureel weerlegd. Veel bekende namen passeren de revue; Dr. Verboom, Ds. Polinder, Ds. Van der Zwan, Ds. Nap, Dr. Van de Beek, Dr. Hoek, Prof. Dr. Baars, Ds. Jonkman, Ds. Procee, Ds. Buijs en vele anderen. Hoe denken zij over de doop? En waar zitten ze fout in hun redenatie? Schipper geeft hier soms kort en soms uitvoerig commentaar op.

In het derde en vijfde deel wordt uitgebreid ingegaan op de geschiedenis van de kerk en dan met name op de doopgeschiedenis van de vroege kerk tot en met de éénentwintigste eeuw na Christus. Veel van deze geschiedenis is bij de meeste gelovigen onbekend en interessant om kennis van te nemen.

In deel vier onderzoekt de schrijver de bewijsteksten voor de kinderdoop en bespreekt hij uitgebreid de Bijbelse fundering voor de doop op geloof.

Het laatste deel van het boek wordt besteed aan het bespreken van de verschillende doopleerstellingen van o.a. de Rooms-Katholieken, Augustinus, Calvijn, de Heidelbergse Catechismus en de Dortse leerregels.

De schrijver is goed onderlegd en laat zien dat hij kennis van zaken heeft. Inhoudelijk is het zo duidelijk als het maar zijn kan. Schipper laat onomwonden zien dat er maar één manier is waarop je zalig kan worden en dat is door geloof in Jezus Christus. Het dopen van kinderen heeft voor het behoud geen enkele betekenis en leidt alleen maar af van wat zo nodig is; bekering en wedergeboorte.

Het boek is inhoudelijk sterk, maar heeft ook duidelijk minpunten. Het geheel komt wat rommelig op mij over, zoals bij de tekstverwijzing. Sommige teksten worden aangehaald, andere benoemd, terwijl het prettig was geweest als ze uitgewerkt waren. Soms beweert de schrijver iets, wat hij niet onderbouwt. Hij schrijft bijvoorbeeld: In de schrift wordt het avondmaal altijd vooraf gegaan door de doop en er is geen plaats voor iemand die niet gedoopt is. Dit onderbouwt hij op geen enkele manier. Ook gebeurt het dat de schrijver teksten aanhaalt die weinig toevoegen aan het punt wat hij wil maken, of hij gebruikt veel te veel teksten, terwijl één of twee teksten voldoende zouden zijn.

Inhoudelijk is het ook wat rommelig. Schipper gaat van de hak op de tak. Hij komt steeds weer op hetzelfde punt uit. Ook slaat hij stappen over in zijn uitleg. Hij gebruikt ineens een woord zonder de link te leggen naar zijn standpunt. Bij de vraag hoe er gedoopt moet worden begint hij te zeggen dat baptizo onderdompeling betekent. Dat is leuk, maar waarom is dat interessant? Schipper vergeet hier te melden dat baptizo in het nieuwe testament het woord is wat voor dopen wordt gebruikt. Voor een ingewijde is dat niet zo spannend. Die weet dat gewoon. Maar het was completer geweest als hij dit wel had gemeld.

Ook is het rommelig in die zin dat hij niet een heel duidelijke kapstok heeft met titels en subtitels. En voor zover het er wel is, is het niet helemaal logisch en consequent uitgewerkt.

Wat nog een minpunt is, is dat de schrijver de inhoud soms wat gekleurd behandelt. Een voorbeeld: Het tweede deel van het boek gaat onder andere over de gevolgen van de doop. Schipper laat zien wat de gevolgen zijn bij kinderdopers en de gevolgen bij geloofsdopers. Daarbij maakt hij een keuze uit een aantal gevolgen. Maar hij is daarin niet volledig. De keuzes die hij maakt, vallen voor de kinderdopers heel negatief uit en voor de geloofsdopers positief. Maar had hij andere gevolgen gekozen, dan was het beeld misschien wel precies andersom geweest. Daarnaast zijn de genoemde gevolgen geen feiten, maar aannames en waar wel sprake is van feiten worden geen bronnen vermeld. Dit is wetenschappelijk niet verantwoord. Voor de kinderdopers is dit heel veel reden om dit boek niet serieus te nemen.

Maar laat je die minpunten buiten beschouwing, dan staan er toch wel heel veel zinvolle dingen in dit flink dikke boek en is het de moeite van het lezen waard.

Mijn oordeel: De opzet van het boek komt op mij iets amateuristisch over. Maar de argumenten van de schrijver wat betreft de inhoud snijden wel hout en zijn zeker goed om te lezen als je je serieus in het onderwerp wilt verdiepen en je wat beter onderlegd wil zijn in de theologie van beide richtingen.

Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd, Hendrik Schipper, Uitgeverij Boaz multimedia, Paperback, 622 pagina’s, ISBN 978 94 91382 14 7, prijs €22,50