Christelijke superlatieven kunnen leugens zijn

0
187
Met christelijke marketing is op zich niks mis, meldt directeur Frits Boekhoff van Het Zoeklicht in zijn blad. Maar hij waarschuwt wel tegen de superlatieven, de grote woorden, die veel organisaties en gemeenten in navolging van wereldse  organisaties (bijvoorbeeld om fondswerving na een ramp te doen slagen) gebruiken. De boodschap van christenen is 2000 jaar oud, maar de tijd is wel veranderd, constateert hij. Ofwel: Er moeten andere voorbeelden worden gebruikt dan de Here Jezus destijds in Zijn toespraken bezigde.

Maar ja, de creativiteit der christelijke marketeers leidt tot superlatieven die de lading niet meer dekken van het aangeboden Evangelie. “De gemeente haalt een klant binnen en voor je het weet lopen de mensen weg, omdat aanbeveling en praktijk uit elkaar lopen. Ook voor de gemeente geldt dat door gebruik van superlatieven de geloofwaardigheid van de werkelijkheid  verloren gaat, Ook bij de gemeente zijn superlatieven aan slijtage onderhevig.”

Hij citeert een publicatie over weglopen van christenen bij de evangelische beweging, omdat beloften zijn gedaan die niet vielen waar te maken. Zoals dat geloven altijd fijn is en Jezus altijd klaar staat. Daar zit wel een kern van waarheid in, maar de praktijk is vaak anders, zegt Boekhoff.

“De kerk moet de wereld niet achterna lopen in het gebruik van superlatieven als die de lading niet dekken. Als de afstand tussen de superlatieven en de werkelijkheid te groot is, mag je zelfs spreken van liegen en daar zal zeker geen zegen op rusten.”