Frinsel: ‘Aanstotend Evangelie afschaffen?

0
181
“Waarom schaf je het Evangelie dan niet helemaal af?” Met evidente zorg stelt Hans Frinsel die vraag in het Zoeklicht, na te hebben geconstateerd dat een boodschap zonder het kruis van de Here Jezus en Diens opstanding zich dreigt te manifesteren in (ook evangelische) prediking. “De oude waarheden zijn aanstootgevend voor de moderne mens. Zelfs veel christenen voelen zich ongemakkelijk bij die oude belijdenissen en zouden deze het liefst negeren of veranderen.”

Hij ontdekt veel nieuwe woorden, maar daarin schuilt de dreiging dat ook het Evangelie wordt veranderd. “Nieuwe woorden zijn goed als zij verduidelijken, niet als zij verdoezelen.” Volgens Frinsel worden tegenwoordig veel Bijbelse waarheden gerelativeerd als ‘cultureel gebonden” en is – naar die leer – de nadruk op schuld en gerechtigheid in het Nieuwe Testament bepaald door de Romeinse cultuur. Maar in die redenering prevaleert het menselijk aspect boven inspiratie, vraagt men zich niet af waarom God juist in die tijd het Evangelie van Christus openbaarde, en doortrekt het thema van schuld en gerechtigheid ook het Oude Testament.

Niet alleen taal
“Er heeft zich in de afgelopen decennia een geleidelijke maar diepgaande theologische verandering voltrokken, ook in de evangelische beweging, die niet alleen de taal, maar ook de inhoud van ons geloof verandert.” In de zendingstheologie wordt volgens hem door velen een lijn gevolgd die niet De Grote Opdracht centraal stelt en niet de redding van de mens, maar vernieuwing van de hele schepping. De kerk is niet meer het doel van God, maar een van de elementen die Hij gebruikt om Zijn koninkrijk te vestigen. “Deze theologie benadrukt vooral Gods liefde en genade. Deze verschuiving heeft grote gevolgen. Zijn heiligheid raakt op de achtergrond. Voor velen (…) past de leer dat Jezus met Zijn kruisdood onze schuld heeft betaald ook niet in deze theologie. Men streeft naar samenwerking met de wereld die juist verder van God vervreemdt en levert daarvoor steeds meer Bijbelse waarden in.”
De relevantie van geloof in hemel, hel en eeuwig leven staat volgens hem onder druk. En hoop op de wederkomst van Christus wordt vaak denigrerend als vluchtgedrag aangemerkt.

Afhaken
Om de verkondiging van Zijn bloed als zoenmiddel haakten in Jezus’ tijd velen af. Dat doen ook in deze tijd velen. “Of: Haakten zij maar af. Nu wordt het evangelie subtiel en geleidelijk aangepast en worden gelovigen ongemerkt het pad van een ander Evangelie opgeleid.”

Frinsel: “Als Jezus accepteerde dat Zijn woorden van waarheid aanstoot gaven, waarom moeten wij dan de waarheid verdoezelen om geen aanstoot te geven?” Dat Zijn waarheden niet in onze cultuur passen is wat hem betreft een drogreden. “Dat hebben ze nooit gedaan, zeker niet in de tijd van Christus. Er zijn momenten dat we, omwille van de redding van mensen, bereid moeten zijn Christus te volgen buiten de legerplaats en Zijn smaad te dragen.”