Universiteit schorst docent na pro life artikel

0
200
De Belgische Université Catholique de Louvain (UCL) heeft tot nader order de cursussen van filosofiedocent Stéphane Mercier opgeschort en is een disciplinaire procedure tegen hem begonnen. Dat meldt de krant Le Soir. Er ontstond ophef na publicaties over een artikel van Mercier waarin hij betoogt dat abortus moord is. Hij had het artikel verspreid onder eerstejaars studenten in het kader van een cursus filosofie.
 
Disciplinaire procedure
De UCL stelde naar aanleiding van de ophef in een korte verklaring onder meer het gesprek met Mercier te zullen aangaan. Nadat dat gesprek had plaatsgevonden werd bekend dat er een disciplinaire procedure tegen hem wordt gestart. Volgens Le Soir hangt Mercier nu een straf boven het hoofd die uiteen kan lopen van een berisping tot, in het uiterste geval, ontslag. De twee cursussen die hij gaf, gaan voorlopig niet door.

De UCL liet weten dat zij “in de geest van de in 1990 aangenomen” abortuswet de keuzevrijheid van vrouwen “respecteert in de omstandigheden die door de wetgever zijn gepreciseerd”.

‘Homofoob en transfoob’
Vrijdag meldde de RTBF dat zich een groep studenten bij de omroep had gemeld die Mercier ervan beschuldigen tijdens een college in maart “een homofoob en transfoob” pleidooi te hebben gehouden.
Hij zou tijdens zijn filosofiecursus onder meer geweigerd hebben over ‘homoseksuele koppels’ te spreken maar enkel over ‘homoseksuele paren’, en het ‘homohuwelijk’ bekritiseerd hebben door in te gaan op de vraag of twee mensen die van elkaar houden, daarmee ook het recht hebben te trouwen. Mercier zou de vraag hebben gesteld of een “incestueus huwelijk” dan ook mogelijk zou moeten zijn.

‘Mijn taak als filosoof’
Mercier, die sprak bij de Mars voor het Leven in Brussel, zei volgens La Libre: “Het is mijn taak als filosoof vrijelijk te mediteren over de zin en de waardigheid van het leven. Een katholieke universiteit zou volgens mij de waardigheid van het leven moeten verdedigen. Ik geloof dat universitaire studenten perfect in staat zijn kritisch te denken en de waarde van vrijheid van meningsuiting te begrijpen.”