Leiders en managers hebben elkaar nodig!

0
317
Elkaar versterken door elkaar te accepteren!

========================================
De studies leiding geven worden iedere ZATERDAG op de site geplaatst en zijn onderverdeeld in de hoofdgroepen: de leider, de organisatie en de mensen. Afwisselend komen onderwerpen uit deze drie hoofdgroepen aan de orde. Klik op ‘Praktisch’ om een overzicht te zien van studies die aan de orde komen.
========================================

Wat is het verschil tussen een leider en een manager?

Een definitie van leiderschap zou kunnen zijn: mensen motiveren om ‘onmogelijke’ doelen te bereiken.

Management daarentegen houdt zich bezig met het implementeren van programma’s en het verwezenlijken van gestelde doelen.

Er is dus een groot verschil tussen een leider en een manager, maar een bedrijf of organisatie heeft zowel leiders als managers nodig.

Leiders zou je als volgt kunnen karakteriseren:
1. Ze hebben visie en kijken verder dan de crisis van vandaag en de uitdagingen van morgen.
2. Ze leggen een sterke nadruk op kwaliteit.
3. Ze zijn meestal charismatisch.
4. Leiders zijn generalisten. Ze kunnen met veel dingen tegelijk bezig zijn.
5. Ze houden van veranderingen.
6. Ze kijken niet alleen naar hun werk of hun afdeling, maar proberen oog te hebben voor het totaal.
7. Ze hebben veel energie.
8. Leiders zien problemen als uitdagingen.
9. Leiders inspireren.

Managers kun je als volgt karakteriseren:
1. Managers zijn blij met hun rol als ‘tweede persoon’ in een bedrijf of organisatie.
2. Ze hebben duidelijke, concrete doelen (meestal aangegeven door anderen) die zij nastreven.
3. Ze leggen vooral de nadruk op nauwkeurigheid.
4. Ze nemen liever niet teveel risico.
5. Managers proberen problemen te vermijden.
6. Ze houden van vaste patronen en werkwijzen.
7. Managers hebben meestal angst voor veranderingen.
8. Ze zijn planmatig.
9. Managers zijn niet charismatisch maar wel gedisciplineerd

Bottom-line: Elkaar accepteren in de verschillende rollen en daardoor elkaar versterken.

========================================

Managers are people who do things right, and leaders are people who do the right things.
Warren G. Bennis