Luisteren – 7 tips

0
344
Luisteren is moeilijker dan praten!

================================================================
De studies leiding geven worden iedere ZATERDAG op de site geplaatst en zijn onderverdeeld in de hoofdgroepen: de leider, de organisatie en de mensen. Afwisselend komen onderwerpen uit deze drie hoofdgroepen aan de orde. Klik op ‘Praktisch’ om een overzicht te zien van studies die aan de orde komen.
===========================================================

DE MENSEN

De schrijver en filosoof Peter Serius zei: “Naar een toespraak luisteren is dikwijls moeilijker dan haar te houden.”
Klopt!
Luisteren is meestal moeilijker dan praten. Als we praten hebben wij de kans onze eigen mening te verkondigen. Goed luisteren dwingt ons in de huid van een ander te kruipen. Dat is moeilijk omdat het ingaat tegen onze egoïstische behoefte om gehoord en begrepen te worden. Uiteindelijk worden wij echter beter begrepen als we onszelf kunnen dwingen tot aandachtig en invoelend luisteren. Zeven tips.

1. Stop met praten
Zolang we praten, kunnen wij niet luisteren. Het is het één of het ander. Dwing uzelf om uw mond te houden om de ander de kans te geven zijn of haar gedachten te uiten.

2. Luister met overgave
De man die zijn krantje leest en af en toe instemmend bromt naar zijn pratende vrouw luistert niet. Willen horen en begrijpen is een beslissing.

3. Kijk uw gesprekspartner aan
Het oog is het venster van de ziel. Direct oogcontact is essentieel om te begrijpen en begrepen te worden. Wees niet bang voor emoties. Gevoelens die geuit worden helpen om een boodschap over te brengen.

4. Stel vragen
Door vragen te stellen zult u het proces van invoelen en begrijpen aanzienlijk kunnen versnellen. Bovendien communiceert u zo dat u werkelijk belangstelling hebt.

5. Let op non-verbale communicatie
Kodak heeft een onderzoek gedaan om vast te stellen hoe wij een boodschap overbrengen.
Zó communiceren wij:
• met woorden 7%
• door onze intonatie 38%
• non-verbaal 55%
Deze cijfers laten zien hoe belangrijk het is om te letten op houding, gezichtsuitdrukking, kleding, de manier waarop iets gezegd wordt e.d. Deze elementen zijn deel van de boodschap die gecommuniceerd wordt.

6. Formuleer de boodschap
Probeer door de bomen het bos te blijven zien. Formuleer voor uzelf wat u denkt dat de ander probeert te zeggen. Als de situatie het toestaat zeg dan: “Als ik het goed begrijp probeer je mij duidelijk te maken dat ….”. Wacht op een bevestiging of verbetering.

7. Probeer het gesprek altijd constructief te beëindigen.

Bottom-line: Goed luisteren bespaart veel tijd en energie.

=====================================================================

Probeer eerst te begrijpen en pas dan begrepen te worden.
Stephen R. Covey