Archeologen: Rotskoepel was Tempelgebouw

0
146
Een inscriptie uit het vroege islamitische tijdperk bevestigt dat de Rotskoepel (de moskee met de gouden koepel) op het Joodse Tempelplein, destijds Al-Makdaz heette, ofwel ‘de Tempel’. De Arabische inscriptie werd gevonden in een moskee in het Palestijnse dorp Nuba, ten noordwesten van Hebron.

En dit nadat enkele dagen eerder een papyrus uit de tijd van de eerste Joodse Tempel was gevonden met daarop de vroegste buiten-bijbelse vermelding van de naam Jeruzalem. Beide bewijzen het tegendeel van de recente besluiten van de UNESCO.

Volgens de Israëlische archeologen Asaf Avraham en Peretz Reuven stamt de unieke inscriptie in de gebedsnis, genaamd Muchrab, uit de tiende eeuw. Eeuwenlang was het de in het land wonende moslims duidelijk dat in Jeruzalem ooit de Joodse Tempel heeft gestaan. Bovendien schrijven islamitische bronnen uit diezelfde tijd de Rotskoepel vaak als Beit-Al-Makdaz, oftewel het Huis van de Tempel. Ook kunnen de beide archeologen aantonen dat de islamitische traditie destijds zeer veel uit de Joodse religie putte, waaronder de bouw van de Rotskoepel, die geïnspireerd was op de Joodse Tempel.

In een besloten bijeenkomst in de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem publiceerden de beide archeologen hun nieuwe vondst, die niets nieuws bewijst, maar alleen datgene bevestigt wat wij allemaal weten, dat in Jeruzalem ooit de Eerste en de Tweede Tempel hebben gestaan. ‘Ook al heeft de moefti van Jeruzalem toegegeven dat op de plaats van de Rotskoepel vroeger ooit de Joodse Tempel van koning Salomo heeft gestaan, dan hebben we nu een archeologische bevestiging daarvan,’ aldus de twee archeologen. Volgens beide onderzoekers hebben moslims in de vroeg-islamitische tijd in de Rotskoepel soortgelijke rituelen verricht als ten tijde van de Joodse Tempels. Er zijn onder andere duidelijke parallellen te zien tussen de Joodse reinigings- en zalvingsceremoniën, van de zogenaamde Grondsteen (Even HaShtiya)

De laatste jaren ontkennen Arabische volksleiders in het land steeds vaker het historische feit dat er vroeger een Joodse Tempel in Jeruzalem was. De Arabische Knessetleden benadrukken steeds opnieuw dat de beide moskeeën op het Tempelplein onder islamitisch beheer van de Waqf staan en dat Israël er daarom geen recht op heeft.

Bovendien roepen islamitische geestelijken uit dat het Joodse verleden in geen enkele van de archeologische opgravingen in Jeruzalem is terug te vinden. Ook al wil de islamitische wereld met rugdekking van het zogenaamde christelijke westen, zoals met het recente fiasco in de UNESCO, de geschiedenis van Israël herschrijven, toch blijft de waarheid altijd dezelfde.