‘Brussels Airlines’ boycot Israëlische Halva repen

0
154
De Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines heeft drie weken geleden een tot dan toe als dessert aangeboden vanillereep uit het assortiment verwijderd. Volgens de woordvoerder van de vliegmaatschappij gaat het bij dit dessert om een omstreden product. De Halva reep wordt gemaakt door het bedrijf Achva, dat zijn hoofdkantoor in de buurt van Barkan in Samaria heeft.

Een klein succes voor de BDS. Palestijnse organisatoren hadden de Belgische luchtvaartmaatschappij op de Israëlische Halva repen gewezen. ‘Veel bedrijven zijn zich niet bewust van de herkomst van de producten, die ze in Israël inkopen’, stond in een verklaring van de organisatie ‘Palestijnse solidariteit’. Vervolgens werd verklaard: ‘Het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken moet actie ondernemen en ervoor te zorgen dat er geen producten uit Joodse nederzettingen komen’.

Als reactie antwoordde Brussels Airlines: ‘Onze maatschappij biedt bij haar vluchten een vegetarische maaltijd aan, waarbij ook een dessert wordt geserveerd. Op de lijn van Tel Aviv naar Brussel heeft een lokaal cateringbedrijf ten onrechte een dessert met de naam Halva Vanille geserveerd, wat niet overeen kwam met onze bestelling. Een passagier wees ons erop, dat het bij de Halva reep om een omstreden product gaat. Wij als luchtvaartmaatschappij, die passagiers uit verschillende culturen uit de hele wereld bedienen, zijn daarom verplicht producten aan te bieden die door iedereen worden gewaardeerd. Daarom hebben wij besloten, de Halva reep uit het assortiment te nemen en door een ander product te vervangen.’

Jakov Malach, de eigenaar van de fabriek ‘Achva’, de fabrikant van de reep, vertelde aan nieuwsportaal Ynet: ‘Bij ons werken arbeiders van verschillende achtergronden. We hebben hier Palestijnen, Israëlische Arabieren, Joden, Samaritanen en pioniers. Dat is echte co-existentie. De vrede komt van hier en niet van de luchtvaartmaatschappijen. Vrede is daar, waar mensen schouder aan schouder naast elkaar werken. We werken samen met veel luchtvaartmaatschappijen en ik ben blij dat het bij ‘Brussels Airlines’ om een klein bedrijf gaat. Als iemand niet van ons wil kopen, dan kunnen wij daar wel mee omgaan. Bij alle boycots in Europa, als een consument een product lekker vindt, dan koopt hij het toch wel. Want 20 procent van onze producten zijn voor export bestemd en worden in het buitenland voor gunstige prijzen verkocht.’

Redactie Uitdaging
En nu Brussels Airlines boycotten!
Gerard