De rabbijn en het geld van de christenen

0
145
Rabbi Yechiel Eckstein, een soort uithangbord voor evangelische christenen, heeft in zijn laatste boek zijn strategie bekend gemaakt, waarmee het hem lukte om bij christenen miljoenen dollars in te zamelen. Zijn pas verschenen biografie is getiteld ‘The Bridge Builder’ (De Bruggenbouwer); en werd geschreven door de Israëlische auteur Zev Chafets.

Eckstein zegt tegen christenen, dat het niet noodzakelijk is om het evangelie aan de Joden te prediken: ‘Christenen zijn geroepen om Israël en het Joodse volk te zegenen, dat is hun manier van getuigenis’, zegt de rabbijn. ‘Wanneer God wil dat de Joden in Jezus geloven, zal Hij daarvoor zorgen.’

Eckstein’s Internationale Gemeenschap van Christenen en Joden’ (IFCJ) heeft reeds $ 1,25 miljard bijeen gebracht voor de noden van de Joden over de hele wereld, vooral onder christenen. Gemiddeld ontvangt IFCJ 125 miljoen dollar per jaar, waarmee het de grootste niet-gouvernementele organisatie van de Verenigde Staten is.

Eckstein overtuigd evangelische christenen ervan, dat ‘donaties de enige legitieme manier voor christenen is om Joden te steunen.’ En er zijn christenen die dit van hem aannemen. De donaties bedragen per dag 6000 tot 7000 dollar, met soms individuele donaties in de orde van grootte tot 1,5 miljoen dollar. ‘Ik ben erin geslaagd om hen te overtuigen, geen zendingswerk meer te doen,’ schrijft de rabbi trots. ‘Ik had het idee van de donaties, waarmee Israël en het Joodse volk werden gezegend.’

Aan deze razendsnelle opkomst van Eckstein als rabbinale autoriteit over Amerikaanse evangelische christenen ging financiële steun en bevestiging vooraf van christelijke leiders zoals Pat Robertson, Jerry Falwell, Pat Boone en Billy Graham. Eckstein besefte dat evangelischen zich verplicht voelen hun geloof uit te dragen, en niet in de laatste plaats aan de Joden. Aangezien dit echter voor Joden onaanvaardbaar is, verzekerde de rabbijn zijn donoren, dat ze ‘op God en de Heilige Geest kunnen vertrouwen, dat Hij aan afzonderlijke mensen werkt. Zending is een rode lijn die ze niet mogen overschrijden’. Met andere woorden. Christenen mogen Joden niet tot Jezus leiden …

Commentaar Uitdaging
Het doet mij denken aan de aflaten die de katholieke kerk eens verkocht. “Geef ons geld en God zal jou genadig aannemen.” Zo wordt het geweten gesust voor niets doen. En het geld is kennelijk overvloedig aanwezig en geduldig!
Gerard