Hoe effectief is de boycot tegen Israël?

0
178
Hoewel de Israëlische economie de laatste tijd iets vertraagt, presteert hij nog steeds beter dan die van de Verenigde Staten en andere Westerse landen. Israëlische bedrijven, in het bijzonder high-tech start-ups, zijn ook zeer aantrekkelijk doelwitten voor buitenlandse investeerders geworden.

Het rapport van Bloomberg stemt overeen met een analyse, die twee jaar geleden werd geschreven voor The Wall Street Journal door David Rosenberg, economisch redacteur van de Israëlische krant Ha’aretz.

Uw mening: 066-Ik ben tegen de boycot van Israel!

De werkelijkheid is dat na bijna 10 jaar van campagne voeren, de wereldwijde BDS (boycot, desinvestering en sancties) beweging niet de geringste economische impact heeft gehad. Haar overwinningen bestonden uit het overreden van een handvol popsterren en academici om optredens in Israël te annuleren, en het verkrijgen van lege, steunverklaringen van studentenorganisaties, coöperatieve supermarkten en linkse kerkelijke organisaties. Israël raakte niet geïsoleerd, zijn export bereikt recordhoogten en het land trekt miljarden dollars aan buitenlandse investeringen.

In de weken waarin Israël zou worden geboycot…
• stemde Japan in met de koop van de start-up Viber voor $ 900 miljoen,
• sloot het Ierse Covidien een overeenkomst om Given Imaging voor $ 860 miljoen te kopen,
• is het Chinese Bright Food in gesprek over een meerderheidsbelang in Israëls grootste voedselproducent Tnuva,
• maakten IBM, Lockheed-Martin en ERM plannen bekend om research- en ontwikkelingscentra in Israël te openen,
• werd de Joodse Staat het eerste niet-Europese lid van het nucleaire onderzoeksconsortium CERN,
• werd het land als waarnemer toegelaten tot de Pacific Alliance, een vrijhandelszone van vijf Latijns-Amerikaanse landen.

Een groep van multinationale ondernemingen, waaronder Ford, IBM, GE, Tyco, GM, Singtel, PayPal, Yahoo, ProSieben, en Kimberly-Clark kwam eind 2015 naar Tel Aviv om geschikte start-ups te zoeken om in te investeren. In dat jaar zijn voor in totaal bijna $ 5 miljard Israëlische start-ups met venturekapitaal naar het buitenland verkocht, een record in de afgelopen tien jaar.

De BDS-campagne probeert Israël te delegitimeren en te isoleren en probeert hiermee de Palestijnse belangen te bevorderen. Veel van hun leiders hebben in het openbaar verklaard, dat zij streven naar de vernietiging van Israël. BDS medeoprichter Omar Barghouti, een tegenstander van de tweestatenoplossing, zei in 2014 dat de Palestijnen recht hebben op ‘verzet met alle middelen, met inbegrip van gewapend verzet’, terwijl vooraanstaande activist As’ad Abu Khalil in 2012 erkende dat ‘het werkelijke doel van BDS is de Staat Israël ten val te brengen.’