Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de geplande spoorlijn zou eindigen bij een nieuw ondergronds station dat wordt gebouwd tegenover het Centraal Busstation van Jeruzalem en het International Convention Center (plaatselijk bekend als Binyanei Ha’umah).
Maar ondergronds, 50 meter diep, wordt de lijn verlengd naar de ingang van de Oude Stad van Jeruzalem. Ongeveer een jaar geleden stelde minister van Vervoer Israël Katz een nieuwe verlenging voor, waardoor de trein (eveneens ondergronds) helemaal tot aan de oude Romeinse hoofdstraat, de Cardo in de Joodse wijk, nabij de Westelijke Muur, zal rijden.
Dit laatste station bij de Westelijke Muur wil Israel Railways het ‘Donald John Trump Train Station’ noemen. Die eer wordt hem verleend als erkenning voor de beslissing van Trump om Jeruzalem eindelijk te erkennen als hoofdstad van Israël, als een kwestie van officieel buitenlands beleid van de VS.
Het feit dat de tunnel voor de verlengde spoorlijn onder de Oude Stad wordt gebouwd, kan voor vertraging zorgen, indien men op archeologische vondsten stuit, die dan eerst door de Oudheidkundige Dienst (IAA) moeten worden onderzocht. Het kan dus nog een paar jaar duren, voordat je van Tel Aviv helemaal naar de Westelijk Muur kunt rijden.
Met toestemming overgenomen uit het maandblad Israel Today (www.israeltoday.nl)