De zomerlezencampagne van de BCB liep vier weken. Klanten kregen bij aankoop van een van de elf actietitels, Zomertoppers genoemd, gratis een bookazine met daarin de roman De Dans van Dan Walsh en Garry Smalley en extra’s als kleurplaten, kinderpagina, youngadult-verhaal, recepten en bijbelstudies. Voor de boekhandel had de BCB een promotiepakket beschikbaar met tips en POS-materiaal.
Zowel de boekhandel als de uitgevers hebben positief gereageerd op de campagne, vertelt BCB-directeur Els de Jong-van Gurp. 134 van de ongeveer 200 christelijke boekwinkels hebben meegedaan aan Vier de zomer. ‘Voor een nieuwe campagne vind ik dat een mooie start. Bijna 70% deelname is een goede score.’
Van de oplage van 10.000 bookazines zijn afgelopen weken 8.000 exemplaren weggegeven bij de Zomertoppers. ‘We hebben iets over, maar ik vind het niet slecht. De resterende exemplaren van het bookazine worden nu in de winkel verkocht voor € 4,95 of wat minder. Het loopt dus nog steeds door.’
Cijfers over de verkoop van de elf actietitels heeft De Jong-Van Gurp nog niet binnen. De selectie van Zomertoppers bestond uiteindelijk uit zeven fictietitels en vier non-fictie. ‘Dat klopt ook met de verhoudingen in de markt. Op de christelijke markt maakt non-fictie een groter segment uit dan op de algemene markt. Wat me opviel toen we het verzoek voor zomertitels bij uitgevers uitzetten, dat we een hele stroom aan non-fictietitels kregen. Dat werpt de vraag op of we wel genoeg collectieve promotie voor non-fictie doen.’
Komende weken wordt de campagne geëvalueerd met boekverkopers en uitgevers, maar Vier de zomer zal volgend jaar zeker herhaald worden. ‘Dan kunnen we eerder beginnen, dit jaar hadden we een korte aanlooptijd. We hebben dan wat langer de tijd om de juiste titels voor het bookazine te selecteren, zodat dat wat meer uitgebalanceerd wordt.’
De Jong-van Gurp wil uit de evaluatie ook halen of er meer content in het bookazine moet of juist minder? En of lengte en periode van Vier de zomer goed was. ‘Vanwege de Wet op de vaste boekenprijs mag de actie niet langer dan een maand duren. Maar is het wel de goede periode geweest? Moet het wellicht eerder? En moet het niet een echt afgeronde maand zijn, bijvoorbeeld juni – dat communiceert makkelijker?’
Vier de zomer is afgelopen lente ontwikkeld door de BCB nadat uit een onderzoek van studenten van de Christelijke Hogeschool Ede bleek dat boekhandelaren minder promotiecampagnes wilden en een campagne voor alleen spannende boeken niet meer aan de behoefte voldeed. Het aantal werd teruggebracht naar vier en Hoogspanning, de maand van het christelijke spannende boek, werd vervangen door Vier de zomer.