==========================================================
De studies leiding geven worden iedere ZATERDAG op de site geplaatst en zijn onderverdeeld in de hoofdgroepen: de leider, de organisatie en de mensen. Afwisselend komen onderwerpen uit deze drie hoofdgroepen aan de orde. Klik op ‘Praktisch’ om een overzicht te zien van studies die aan de orde komen.
=======================================================
DE MENSEN
7. Wees stil
Een reiziger hield halt in een klein dorp. Hij besloot bij een groep oude mannen te gaan zitten onder de grote eik op het dorpsplein.
De oude mannen zeiden niets.
Nadat hij zonder succes enkele pogingen had ondernomen een gesprek te beginnen vroeg de reiziger: “Bestaat er in dit dorp een wet tegen praten?”
Nee, antwoordde één van de oude mannen, maar we hebben besloten om alleen te spreken als het beter ‘klinkt’ dan de stilte.
Er ligt een geweldige kracht in stilte. Niet alleen gunnen wij onszelf tijd om na te denken, we geven de ander een kans om zijn of haar gedachten te formuleren. Wees niet bang voor momenten van stilte tijdens een gesprek, integendeel, zoek deze momenten omdat die bepalend kunnen zijn in de communicatie.
8. Luister vol overgave
In zijn boek “The 7 habits of highly effective people” schrijft Stephen R. Covey: Probeer eerst te begrijpen en dan begrepen te worden.
Wat zijn gevolgen van goed luisteren:
• U zult beter begrijpen wat de ander bedoelt.
• Uw gesprekspartner voelt zich gewaardeerd, waardoor een goed gespreksklimaat wordt opgebouwd.
• De ander zal zich mogelijk nog meer en persoonlijker willen uiten.
• De andere persoon zal eerder een groeiende belangstelling ontwikkelen voor uw standpunt.
Vijf manieren van luisteren.
Maak eens een kopie van onderstaande punten en leg het een tijdje vóór u op uw bureau of werkplek. Probeer na ieder gesprek te evalueren hoe u deze keer hebt geluisterd
1. negeren – u luistert niet
2. doen ‘alsof’ – u geeft alleen de indruk dat u luistert
3. selectief luisteren – u hoort alleen wat u wilt horen
4. aandachtigluisteren – u doet echt uw best om goed te luisteren
5. vol overgave luisteren – u wilt echt begrijpen wat bedoeld wordt
Bottom-line: Spreken is zilver, zwijgen is goud!
==============================================================
Het tegenovergestelde van spreken is niet luisteren. Het tegenovergestelde van spreken is wachten.
Fran Lebowitz