Opwekking – deel 4 van 11

0
290
Een opwekking begint altijd met een paar mensen!

Lezen: 2 Koningen 22:1-7

Vers voor vandaag: “Misschien zal de Here voor ons handelen, want de Here kan evengoed verlossen door weinigen als door velen.” (1 Samuël 14:6b)

In onze studie over 10 kenmerken van een opwekking hebben wij het gehad over:
1. Een opwekking komt in tijden van geestelijke en morele duisternis.
2. Een opwekking begint bij onszelf.

3. Een opwekking begint altijd met een paar mensen.
In dit geval begint de opwekking met één persoon, een jonge koning. Dat moet een bemoediging zijn voor ons allemaal, omdat wij allemaal ‘één persoon’ vertegenwoordigen. Als God door die jonge koning een opwekking kon geven, dan kan Hij dat zeker ook door u of door mij doen.

Misschien denkt u nu: “Ja, maar ik ben toch geen koning?”
Dat was Evan Roberts ook niet. Toch speelde hij een belangrijke rol in de opwekking van Wales in het begin van de twintigste eeuw. Deze Roberts werkte als kind al in de mijn. Zijn taak was het om ondergronds metalen deuren te openen en te sluiten. Heel eenvoudig werk. Maar Evan verlangde oprecht naar een opwekking. Vanaf zijn jeugd was hij daar mee bezig. Eens schreef hij aan een vriend: “Tien of elf jaar heb ik gebeden voor een opwekking. Soms bleef ik de hele nacht op om te lezen en te praten over opwekkingen. Het was Gods Geest die mij ertoe leidde om na te denken over een opwekking.” God gebruikt gewone mensen om Zijn bovennatuurlijke werk te doen. Mensen zoals wij. God zoekt geen helden, maar Hij zoekt mensen die bereid zijn om Hem te gehoorzamen.

Een tijd geleden ontving ik de volgende brief. Daarin kunnen wij lezen hoe God een wel erg onwaarschijnlijke kandidaat gebruikte om een opwekking te brengen in de levens van een aantal bendeleden.

“Ik ben 23 jaar oud en ik woon in Leeuwarden. Twee jaar geleden was er in mijn leven zo’n diepe duisternis dat ik dacht: voor mij is er geen hoop meer. Ik had alle hoop opgegeven. Ik was verslaafd aan de drank en de drugs waar ik toen niet zonder kon; het hield me op de been. Ik was uit huis weg en woonde in een flat met gestolen inventaris. Ik leefde van het geld dat ik voor de gestolen spullen kreeg. Maar dat ging op aan drank en drugs.
Tevens zat ik in een bende waar het er goed zwaar aan toe ging. Ik was in het bezit van wapens, o.a. pistool, messen en wurgstokken, die ik ook gebruikte, wat me ook weer in de nodige problemen bracht. In leugens was ik echt een goede, waardoor de politie me moest laten gaan. Op den duur werd het zo erg dat ik niet meer leven wou en geen nut meer in het leven zag. Ik had spijt van verkeerde dingen die ik in mijn leven had begaan. Vaak genoeg probeerde ik opnieuw te beginnen, maar dat lukte mij niet. Toen besloot ik om een eind aan mijn leven te maken. Ik sneed mijn pols door midden op een druk plein. Mijn zenuwen, spieren, pezen en slagader waren doorgesneden. Het was niet gelukt. Een tijd later ging de leider van de bende waar ik nog steeds bij was naar Amerika. Hij zei: als ik daar niets vind wat mijn leven verandert, dan schiet ik me door het hoofd. In Amerika heeft hij toen de Heer leren kennen. Toen hij terug kwam was hij een ander mens, vol van liefde, rust, vrede en blijdschap. Hij moedigde ons aan om die stap ook te nemen. Negen van de drieëntwintig bendeleden deden hetzelfde als onze leider. Ook ik. Na die stap is mijn leven veranderd. De Heer heeft mij vrijgemaakt van zware alcohol, drugs, verdriet, eenzaamheid, angst, verkeerde vrienden, wapens, stelen, bedriegen, kortom ik heb een heel nieuw en gelukkig leven nu met de Heer Jezus Christus.”

Toepassing: Denkt u dat u door God gebruikt zou kunnen worden om een opwekking te brengen? Waarom wel; waarom niet?

Gebed: Heer, ik wil beschikbaar zijn voor U. Amen.

© Maximum Life