Pastorale adviezen – deel 4 van 8

0
193
Werk hard en predik het Evangelie!

Lezen: Psalm 119:33-48

Vers voor vandaag: “Verkondig het woord, dring er op aan, gelegen of ongelegen.” (2 Timótheüs 4:2a)

Gisteren hebben wij gezien in onze studie van 15 pastorale adviezen van Paulus aan Timótheüs dat Paulus zijn discipel op het hart bond om uit de buurt te blijven van roddels, strijdvragen en allerlei filosofieën.
In zijn zesde advies maakt Paulus duidelijk hoe we tegenwicht kunnen geven tegen dit soort zaken.

6. Predik het Woord
“In afwachting van mijn komst moet gij u toeleggen op het voorlezen, het vermanen en het leren.” (1 Timótheüs 4:13)
“Wat gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, vertrouw dat toe aan vertrouwde mensen, die bekwaam zullen zijn om ook anderen te onderrichten.” (2 Timótheüs 2:2)
“Verkondig het woord, dring er op aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting.” (2 Timótheüs 4:2)

Paulus maakt duidelijk dat de beste manier om tegenwicht te bieden aan valse theologieën en roddels is de verkondiging van Gods Woord. Met andere woorden, niet ingaan op al het negatieve, maar het positieve prediken. Gods Woord het werk laten doen. Immers: “Het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten.” (Hebreeën 4:12)

7. Werk hard
“Maak er ernst mede u wèl beproefd ten dienste van God te stellen, als een arbeider, die zich niet behoeft te schamen, doch rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid.” (2 Timótheüs 2:15)
“Verricht uw dienst ten volle.” (2 Timótheüs 4:5)

God wil dat wij de talenten en de gaven die wij ontvangen hebben gebruiken tot Zijn glorie. Hij wil dat wij hard werken.
Daarbij mogen wij denken aan de gelijkenis van de ponden (Lucas 19:11-27) en aan 1 Corinthiërs 3:10-23 waar Paulus het heeft over het fundament en het gebouw. Beide gedeelten maken duidelijk dat God wil dat wij (hard) aan het werk gaan met de mogelijkheden die wij hebben.

Niet te hard, omdat er ook gevaren zijn aan te hard werken.
In de eerste plaats bestaat het gevaar dat wij de gedachte krijgen dat het allemaal van ons afhankelijk is, terwijl de Bijbel zegt: “Als de Here het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden daaraan.” (Psalm 127:1) In deze zin kan te hard werken dus ook zonde zijn.

Een ander gevaar is natuurlijk dat wij door te hard werken overspannen raken. Daardoor worden wij veel kwetsbaarder en ontvankelijk voor allerlei invloeden. Daar is niemand mee gediend. De juiste balans is belangrijk. We moeten hard werken en hard rusten. En zeker niet vergeten om met volle teugen te genieten van dit mooie leven dat God ons geschonken heeft.

Toepassing: Werkt u hard? Te hard? Denk vandaag eens na over uw inzet en over balans in uw leven. Kunt u zeggen dat u bewust probeert van het leven te genieten?

Gebed: Heer, help mij om te genieten van U en van het mooie leven dat U mij geschonken hebt. Amen.

© Maximum Life