Pastorale adviezen – deel 6 van 8

0
206
Wees heilig!

Lezen: Romeinen 6:1-14

Vers voor vandaag: “Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen.” (Romeinen 6:12)

Vijftien pastorale adviezen van Paulus aan zijn discipel Timótheüs.

10. Wees voorzichtig met geld
“Nu brengt inderdaad de godsvrucht grote winst, (indien zij gepaard gaat) met tevredenheid. Want wij hebben niets op de wereld meegebracht; wij kunnen er ook niets uit medenemen. Als wij echter onderhoud en onderdak hebben, dan moet ons dat genoeg zijn. Maar wie rijk willen zijn, vallen in verzoeking, in een strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondergang. Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. Door daarnaar te haken zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zich met vele smarten doorboord. Gij daarentegen, o mens Gods, ontvlucht deze dingen, doch jaag naar gerechtigheid, godsvrucht, geloof, liefde, volharding en zachtzinnigheid.” (1 Timótheüs 6:6-11)

In bovenstaand bijbelgedeelte vinden wij een aantal belangrijke lessen:
a. Geld maakt niet gelukkig – We vinden het moeilijk om deze uitspraak te geloven. Toch is het waar. Geluk komt door vroomheid in het hart en niet door geld in de hand.
b. Rijkdom is niet blijvend – We zijn met niets gekomen en zullen ook weer met niets vertrekken. Het is daarom veel verstandiger om schatten te verzamelen in de hemel, want die zijn wel blijvend (Matthéüs 6:19,20).
c. Als we genoeg hebben om te leven moeten wij tevreden zijn – Paulus schreef: “Ik heb geleerd met de omstandigheden, waarin ik verkeer, genoegen te nemen. Ik weet wat armoede is en ik weet wat overvloed is. In elk opzicht en in alle dingen ben ik ingewijd, zowel in verzadigd worden als in honger lijden, zowel in overvloed als in gebrek. Ik vermag alle dingen in Hem die mij kracht geeft.” (Filippenzen 4:11b-13)
d. Het verlangen naar rijkdom leidt tot zonde – Dat is haast een geestelijke wetmatigheid. Als we rijk willen zijn is het gevaar groot dat wij dingen gaan doen om bezittingen te krijgen die onszelf schaden. Het gevaar is dan zelfs niet denkbeeldig dat geld de plaats van God gaat innemen.

11. Wees heilig
“Heb geen deel aan de zonden van de anderen, houd u rein.” (1 Timótheüs 5:22)
“Schuw de begeerten der jeugd.” (2 Timótheüs 2:22)

Enkele keren heb ik een evangelisatie-campagne georganiseerd met de evangelist Luis Palau. Tijdens één van die avonden sprak hij over de noodzaak van heilige levens.
Zijn boodschap had vijf punten:
a. Wij dienen een heilige God.
b. Wij verkondigen een heilig Evangelie.
c. Wij zijn geroepen om heilig te zijn – “Weest heilig, want Ik ben heilig.” (1 Petrus 1:16)
d. Heiligheid is de deur naar opwekking.
e. Heiligheid geeft innerlijke kracht.

Toepassing: Twee thema’s vandaag die wij onszelf als een spiegel kunnen voorhouden: Heb ik de juiste instelling ten aanzien van geld en bezittingen? Leef ik een heilig leven?

Gebed: Heer, help mij om zuiver te zijn in mijn denken over bezittingen en mijn omgang met geld. Help mij om een heilig leven te leiden. Amen.

© Maximum Life