Heartbeat lanceert nieuw mediaplatform voor jongeren

0
353
De christelijke jongerenbeweging Heartbeat Nederland gaat vol inzetten op media. De organisatie heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan het bouwen van een media studio, het werven van jonge vrijwilligers en het maken van christelijke content. De organisatie richt zich op jongeren in de leeftijd vanaf 16 jaar.

Heartbeat bestaat sinds 2011 en is onder meer bekend van de ‘Heartbeat Weekenden’, de aanbiddingstak ‘Heartbeat Worship’ en het ‘Big Event’ in Twente. De keuze om te gaan voor media was een hele stap voor deze stichting.

Leider van de organisatie, Sander van Dijk: “Bij onze activiteiten mogen we jaarlijks duizenden jongeren bereiken met het evangelie. Dat is fantastisch en daar gaan we ook mee door. Toch geloven we dat we online een hele nieuwe doelgroep kunnen bereiken en daar zetten we op in. Media is enorm krachtig en heeft veel invloed. Jongeren kijken nauwelijks meer TV en zijn vooral op social media, zoals YouTube te vinden. Onderzoeksbureau Newcom laat zien dat jongeren minimaal 20 uur per week online te vinden zijn. Voor ons was het verbazingwekkend om te zien dat er in Nederland zo weinig online christelijke content te vinden is op internet wat zich speciaal richt op jongeren. In Amerika zijn ze daarin veel verder. Grote kerken hebben daar zelfs ‘social media pastors’. Wij zien hier nu een enorm gat liggen en dat willen we graag opvullen met aansprekende, richtinggevende conent. Dit is nodig, zeker als je beseft dat er echt heel veel rotzooi te vinden is op internet, wat jongeren nou niet bepaald helpt in hun relatie met Jezus.

De Bijbel is waar en de basis om God beter te leren kennen
Op de site is te lezen dat de organisatie vanuit een duidelijke zienswijze opereert. We zijn enthousiast om jou toe te rusten in je geloof. Dit doen dit door je te motiveren om te leven door de liefde van Jezus Christus, in de kracht van de Heilige Geest. We geloven dat wat God ons vertelt in de Bijbel waar is en voor jou de basis mag zijn om God beter te leren kennen. Hij verlangt er naar om jou steeds meer op Jezus te laten lijken. Zijn sterven aan het kruis en opstanding uit de dood geven jou een nieuw leven als je Jezus aanvaard in je leven.

Wat kunnen we van Heartbeat Media verwachten? “We maken content voor jongeren en door jongeren. Zo is er dagelijks geschreven content in de vorm van blogs, artikelen en studies. Daarnaast is er ook veel film content. Zo is er maandelijks de YouTube show ´Jong & Kingdom´ in onze studio, hebben we een rubriek speciaal voor jonge vrouwen. Daarnaast filmen we korte inspirerende preken die we online zetten wat we ´Preek van de Week´ noemen. Ook zetten we de preken online van de jongerenbijeenkomsten van Transformed”. Daarnaast hebben we toegang gekregen tot YouVersion, de Bible-app, waar we elke maand leesplannen voor mogen aanleveren”, aldus Sander.

Stop Porno cursus
Heartbeat gaat het online platvorm voor nog meer zaken gebruiken. Zo zijn ze bezig om een cursus te schrijven die jongeren moet gaan helpen die worstelen met pornografie. Naast de geschreven tekst maken zij korte onderwijs filmpjes die hieraan gekoppeld zijn. Sander vertelt: “Enorm veel jongeren worstelen met pornografie. Er zijn vaak achterliggende problemen die hier mee te maken hebben. Bij ons is nu een theologie student momenteel bezig, samen met therapeut Harco IJkema van de organisatie Purity4Life deze cursus op te zetten. Er zit veel werk in en we hopen volgend jaar iets heel goeds aan te kunnen bieden wat helemaal geschreven is in de taal van nu”.

Wil je nog iets kwijt? “Ja, dat voor ons dit avontuur echt spannend is. We zijn een non-profit stichting die het moet hebben van giften. We zijn deze reis in geloof aangegaan en hopen dat er voldoende steun in Nederland is om dit initiatief te ondersteunen. We geloven dat dit project heel belangrijk is, als je beseft dat 1 op de 16 jongeren nog maar actief christen zegt te zijn.

Bron: Heartbeat Nederland