Het Mission Aviation Training Centre (MATC) is gevestigd in de bedrijfsruimte van het voormalige Stella Aviation, een commercieel vliegbedrijf, dat in 2014 failliet ging. Teuge zag onder meer door dat faillissement het aantal vliegbewegingen dalen. De directie beschouwt de nieuwe school (Stella had er ook een) als een aanwinst.
Directeur Marco Koffeman (45) van MATC werkte zelf als piloot voor MAF in Bangladesh en Oeganda. Volgens hem kunnen opleidingen van Europese christenen nu sneller gaan, dan wanneer zij alleen op de twee andere scholen terecht kunnen. Het trainingscentrum op Teuge zit er al sinds april, maar heeft nu alle accreditaties binnen. Er wordt gewerkt met drie kleine vliegtuigen.
De selectieprocedure voor kandidaat piloten van MAF is streng. Zij moeten alleen een toestel naar vaak onherbergzame gebieden vliegen, met slechte of geen landingsbanen. De organisatie heeft wereldwijd 130 vliegtuigen en is de grootste non-profit instelling op dat gebied in de wereld.
Behalve voor zendingsgenootschappen werkt MAF voor tal van andere hulporganisaties in ontwikkelingsgebieden. MAF vliegt hulp(verleners) en het Evangelie naar afgelegen gebieden. Volgens instructeur Reinier Kwantes begint MAF waar commerciële maatschappijen stoppen, omdat de klus te gevaarlijk zou worden.
De piloten, biddend bij de start van elke vlucht, moeten vaak onder grote spanning beslissingen nemen. De vaak extreme problemen die zich kunnen voordoen, probeert men tijdens de training zoveel mogelijk na te bootsen. Men laat, vertelde Kwantes aan De Stentor, bijvoorbeeld kandidaten na een lange en zware werkdag nog eens in het donker naar Duitsland vliegen. Maar MAF-piloten vliegen, zoals het in een boek heet, wel onder Gods commando…