Pastorale adviezen – deel 7 van 8

0
209
Wees bereid te lijden!

Lezen: Marcus 8:34-38

Vers voor vandaag: “Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.” (Marcus 8:34b)

Vijftien pastorale adviezen van Paulus aan Timótheüs.

12. Zorg goed voor jouw lichaam
“De oefening van het lichaam is van weinig nut.” (Letterlijk staat er: de oefening van het lichaam heeft waarde, maar …..) (1 Timótheüs 4:8a)
“Drink voortaan niet (alleen) water, maar gebruik een weinig wijn voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden.” (1 Timótheüs 5:23)

Het is interessant dat de zorg van Paulus voor Timótheüs zover ging dat hij hem enkele praktische tips gaf met betrekking tot zijn lichaam en zijn gezondheid. Kennelijk had Timótheüs dit nodig. Hij werkte te hard en zijn gezondheid leed daaronder.

Het lichaam van de christen is een tempel van God (1 Corinthiërs 3:16). Dat betekent dat God Zelf in die tempel woont. Daarom moeten wij goed voor ons lichaam zorgen. En natuurlijk kan een gezond lichaam ook beter functioneren. Als we werkelijk onze talenten willen vermenigvuldigen, dan gaat dat veel beter met een gezond lichaam.

13. Schaam je niet
“Schaam u dus niet voor het getuigenis van onze Here of voor mij, zijn gevangene.” (2 Timótheüs 1:8a)

Paulus roept Timótheüs op zich niet te schamen.
Waarvoor?
In de eerste plaats voor het Evangelie. Of, om het anders te zeggen: wees niet bang om anderen te vertellen over Jezus. “Wie zich voor Mij en voor mijn woorden schaamt … de Zoon des mensen zal Zich ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheid zijns Vaders, met de heilige engelen.” (Marcus 8:38)
In de tweede plaats voor Paulus, die als verschoppeling in een Romeinse gevangenis zat.
Wij kunnen zo gemakkelijk een valse schaamte opbouwen die ons verlamt in ons christenleven. Paulus vond het kennelijk nodig Timótheüs op dit gevaar te wijzen.

14. Wees bereid te lijden
“Wees mede bereid voor het evangelie te lijden in de kracht van God.” (2 Timótheüs 1:8b)
“Lijd met de anderen als een goed soldaat van Christus Jezus.” (2 Timótheüs 2:3)
“Aanvaard het lijden.” (2 Timótheüs 4:5)

In 2 Corinthiërs 11:23-28 laat Paulus zien dat hij recht van spreken had. Het is werkelijk afschuwelijk wat deze man allemaal heeft moeten doormaken voor de verkondiging van het Evangelie. Dit lijden deerde hem echter niet. Integendeel: “Ik heb een welbehagen in zwakheden, smaadheden, noden, vervolgingen, benauwenissen ter wille van Christus, want als ik zwak ben, dan ben ik machtig.” (2 Corinthiërs 12:10)

Toepassing: Schaamt u zich wel eens voor Jezus? Waarom? Wat kunt u daartegen doen?

Gebed: Heer, help mij om blijdschap uit te stralen over mijn relatie met U. Amen.

© Maximum Life