De Grote Vragen ging online in januari 2018 en werd gerealiseerd dankzij steun van stichting Pharus en de donateurs van ForumC. Op www.degrotevragen.nl geven experts en ervaringsdeskundigen antwoorden op grote vragen. Ook kunnen de bezoekers met elkaar in gesprek via het reactieformulier onder artikelen en via Facebook. Twintigers vormen de belangrijkste doelgroep van De Grote Vragen.
Cors Visser, directeur van ForumC, licht toe: “We willen deze doelgroep uitdagen om hun grote vragen te stellen, maar ook om serieus aan de slag te gaan met het zoeken naar antwoorden”.
Nadenken over grote vragen
Dat twintigers vaak nadenken over grote vragen, blijkt uit een onderzoek dat ForumC in 2017 hield onder jongeren. Daaruit werd duidelijk, dat hun grote vragen vooral gaan over het menselijk handelen en over ons bestaan. Bijvoorbeeld: wat geeft mijn leven zin? Waar word ik écht gelukkig van? Wanneer ben ik een goed mens? En wat gebeurt er met mij als ik dood ben? Ook vragen over het lijden en eindigheid van het bestaan komen langs bij jongeren. Bij christelijke jongeren wordt bovendien duidelijk, dat zij binnen de kerken weinig ruimte ervaren om hun grote vragen te stellen en twijfels te uiten. Wél zoeken zij online naar antwoorden.
Studentensteden
Dat blijkt ook uit het verkeer naar de website. Circa 41% van alle bezoekers komt op de site terecht via zoekmachines. Verder valt op, dat twee derde van de bezoekers (67%) de website op zijn of haar smartphone bekijkt. Veel bezoekers zijn afkomstig uit studentensteden.
Naast online groei, mikt ForumC met De Grote Vragen op een toenemend aantal gesprekken over grote vragen in het dagelijks leven. Cors Visser: “We willen met deze website de verbinding leggen tussen het internet en real-life ontmoetingen. Om dit te realiseren, werken we bijvoorbeeld samen met het Veritas Forum, dat debatten organiseert rond grote vragen. De events van Veritas en onze website kunnen elkaar versterken.”
Bron: FocumC